Πέμπτη 3 Ιανουαρίου 2013

Η ποίηση είναι όπως ο έρωτας




~*~

Λυπούμαι,και λυπούμαι ειλικρινά,τις χιλιάδες των ανθρώπων που αποστερούνται θεληματικά από το αγαθό της επικοινωνίας τους με έργα ικανά να μιλήσουν στην ψυχή τους.Ζουν και κινούνται και εργάζονται και κάνουν τον έρωτα,έτσι,"στα τυφλά".Και μια μέρα πεθαίνουν χωρίς ποτέ να έχουν λάβει συνείδηση του τι υπήρξαν ή του ποιοί ήταν ή ποιοί μπορούσαν να είναι.Ο κόσμος έχει απολεσθεί γι' αυτούς πολύ προτού κλείσουν τα μάτια τους.

" Η ΠΟΙΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΟΠΩΣ Ο ΕΡΩΤΑΣ"

Αν είχαν στραφεί προς την ποίηση,όπως άλλοι στρέφονται προς τον Θεό,ή αν της είχαν δοθεί,όπως άλλοι δίνονται στον έρωτα,το νόημα του κόσμου γι' αυτούς θα είχε αλλάξει.Γιατί η ποίηση είναι όπως ο έρωτας ο αληθινός,που όταν σου συμβεί πραγματικά,σου αποκαλύπτει σαν θεία χάρις το βαθύτερο νόημα των πραγμάτων.Και ο ποιητής,κατά βάθος,δεν κάνει τίποτε άλλο παρά να υποκαθίσταται στο έργο του Θεού.Ξαναπαίρνει στα χέρια του τα στοιχεία του κόσμου και τα ανασυνθέτει σύμφωνα με μια τάξη διαφορετική,την τάξη του πνεύματος.Παντοδύναμος,υποτάσσει την πραγματικότητα στις άπειρες συνδυαστικές δυνατότητες της φαντασίας και πλάθει έναν ιδεατό κόσμο,που,αργά ή γρήγορα,επαναστρέφει επάνω στη συμβατική πραγματικότητα και την επηρεάζει.Γι' αυτό η ποιητική ζωή είναι πιο γνήσια από την πραγματική.Γιατί αποσπάται από τη σύμβαση και ξαναδίνει στον άνθρωπο την πρώτη αίσθηση των πραγμάτων.


Απόσπασμα συνέντευξης του Ο.Ελύτη
στο "Εικόνες",τχ.305,25 Αυγούστου 1ο961
από το βιβλίο " Οδυσσέας Ελύτης - Συν τοις άλλοις"
εκδόσεις ύψιλον

από CaRiNa

~*~


22 σχόλια:

  1. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Θα με ενδιέφερε ιδιαίτερα να διαβάσω την περιγραφή με την οποία θα περιβάλλατε το εικονιζόμενο θέμα..

    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Η θάλλασα αναστατώνει το βυθό της μέσα σε μια διάθεση ερωτικής περιΠοιήσεως,
    έτσι διατρέχει σ' όλη της τη διάσταση την επανεμφάνιση του Θεϊκού ειδώλου, μέσα της.
    Προσφέρεται ώς κάτοπτρο.
    Δημιουργεί ένα κύμα που αιώνια δοσμένο στην κίνησή του,δηλώνει την απ-ουσία του.

    Αυτή η απόσυρση στην ουσία της και η ανάδειξη της απουσία της,
    με την αποκάλυψη της άμμου,
    -αυτής που δεν αφήνει περιθώρια σχηματισμού ειδώλου-,
    ζωγραφίζει τα ίχνη της παρουσίας της.

    Στον τόπο του άχρονου,ο οποίος κατοικείται δια της βλεμματικής συνάντησης,
    εκεί αναδεικνύεται η θεϊκή του διάσταση.

    Θεός - Έρωτας - Ποίηση
    Όποια διάταξη και να επιλέξουμε ο έρωτας είναι έρωτας..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Αλήθεια,πως σας φάνηκε ο πίνακας της ανάρτησης;
    :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Το ότι δεν σας φάνηκε καν...,ήταν φυσικό επόμενο.Η παράθεσή του ακολούθησε της δημοσίευσης της ανάρτησης,η οποία περιελάμβανε αρχικά μόνο το κείμενο.
    Σαφώς υπάρχει και η μαύρη ζωγραφική, αλλά εκείνη τοποθετείτε σε μη-μαύρο φόντο έτσι ώστε, δια της αντίθεσης -τουλάχιστον γι αυτούς που βλέπουν αντιθέσεις κι όχι γι αυτούς που "τα βλέπουν όλα μαύρα" - να γίνεται ορατό και να επιδέχεται κριτικής ως "έργο τέχνης"...

    Ωστόσο η δική μου εικόνα,είναι απλά ένα μαύρο τετράγωνο και δεν έχει καμιά σχέση με την όποια τέχνη...
    Είναι δηλαδή ένα ...(εικαστικό,και όχι μόνο) τίποτα.
    Στην αρχή δεν υπήρχε.Δεν το κοιτούσε και δεν το έβλεπε κανείς.
    Στην συνέχεια τοποθετήθηκε και δεν το κοιτούσε και δεν το έβλεπε κανείς.
    Υπήρχε εκεί ,χωρίς να αναμένει να το δουν ή όχι.
    Ακολούθησε η δημόσια ομολογία της ύπαρξής του.
    Κάποιοι θα μπορούσαν να αμφισβητήσουν την ύπαρξή του λέγοντας ότι
    - ...δεν υπάρχει κάτι ,γιατί δεν φαίνεται ότι υπάρχει.
    - Μα..πώς είναι δυνατόν να υπάρχει ενώ δεν φαίνεται;
    Και υπάρχουν και οι άλλοι..

    Ωστόσο υπάρχει.

    Αυτή είναι μια αλήθεια που δεν γίνεται αντιληπτή μόνο και μόνο με τα μάτια.

    Το αληθινό αντικείμενο Υπάρχει, γι αυτούς που το βλέπουν.

    Η αλήθεια γεννάται και οικοδομείται,από τουλάχιστον δύο.Είναι διυποκειμενική.Οι ερωτευμένοι συναντώνται στον τόπο της αλήθειας Τους.
    Ακόμη κι αν αυτός ο τόπος,είναι κακόγουστος,ή άκομψος,ή καθόλου σικ ή και, δεν είναι..
    - για την κοινωνία των ανθρώπων της Τέχνης.

    Εάν, στον παραπάνω συλλογισμό,προσθέσω και τη σκηνή της ανάδυσης,της αποκάλυψης ενός πίνακα εν τω βάθει του μαύρου,και αυτός,είναι ο πίνακας του Φωτός, όπου γίνονται όλα ορατά και αντιληπτά στα όρια της ανθρώπινης αντίληψης· θα μπορούσε τότε,να πιστέψει έστω και ένας,ότι υπήρχε εν τω βάθει του ανύπαρκτου, ένας επίσης ανύπαρκτος, που ωστόσο,δίνει την αλήθεια και την ορατότητα (ως μη τυφλότητα),ο οποίος ονομάζει,σημασιοδοτεί και νοηματοδοτεί τα πράγματα;

    Ωρίστε,ένας από τους λόγους που επέλεξα τη μαύρη παράσταση ως εικονιζόμενο αντικείμενο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Αλήθεια,εσείς ποιον πίνακα θα επιλέγατε να συνοδεύει το κείμενο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ο προσδιορισμός της πρόθεσης του δημιουργού (Πραξιτέλη),δεν είναι το ζητούμενο στο θέμα του προβληματισμού που μοιράζομαι μαζί σας...Αυτό που σμίλεψα(δια του προβληματισμού) σε ένα σκοτεινό ορίζοντα,είναι η βεβαιότητα της πιθανότητας,τόσο ότι υπάρχει αυτό που δεν βλέπουμε,όσο και ότι αυτό που δεν βλέπουμε,πιθανόν να εγκυμονεί την ανάδυση ενός εσώτερου,που μπορεί να αναδείξει την ύπαρξη του αρχικού μη ορατού.«Ποιητής ουρανού και γης, ορατών τε πάντων και αοράτων ....».
    :)
    Ανεξάρτητα με τον αυτοσκοπό ή τον σκοπό του,ο Πραξιτέλης έδειξε ότι, ένα λευκό μάρμαρο (σκληρό τόσο ως υλικό όσο και ως χρώμα) ,στα χέρια του, τίκτει την "ανθρωποποίησή" του.
    Εσείς αλήθεια,σ' ένα υποθετικό σενάριο,..μετά τον "Ερμή",όταν θα βλέπατε ο Πραξιτέλης να κρατά ένα νέο κομμάτι μάρμαρο,θα οραματιζόσασταν ένα νεό "Ερμή" ή όχι; :)

    Σας ευχαριστώ για την κριτική..

    Θα ζητούσα πολλά ή θα με χαρακτηρίζατε επίμονη,εάν σας ζητούσα,ενδεικτικά, να μου υποδείξετε ένα συγκεκριμένο πίνακα που να εκφράζει αυτό που περιγράψατε(εξαιρούμε το πεδίο της "μοντέρνας τέχνης");

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ναι, ομολογώ ότι απαντήσατε στο πνεύμα των προβληματισμών μου.
    Ωστόσο ένα στοιχείο διέφυγε της προσοχής σας.Ίσως κάτι άλλο την κέρδισε..
    Αυτό όμως διαφοροποιεί την θεωρία..Συγκεκριμένα ο συλλογισμός σας δεν περιλαμβάνει κάποιο πραγματικό στοιχείο..:))

    Θα θέλατε όμως να μου γράψετε "φανερά" τί γράψατε με "μελάνι" και πού το γράψατε;
    :)

    Αναμένω,
    εναγωνίως,
    το αποτέλεσμα της ανάγνωσή σας...

    |

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Μα..ναι,εισήλθε στο πεδίο του σχολίου μου ασυνείδητα,όπως και το δικό σας..
    Λόγος,υποκείμενα,ελίσσονται στο χώρο της σκοτεινότητας,και η επιθυμία χαράσει μονοπάτια υπερκειμενικής κατα-γραφής.

    Θα συμφωνήσω με τον συλλογισμό σας..
    :)

    l
    s

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. ...αναμένω αυτήν τη γραφή της
    "άλλης ιστορίας"..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Αυτό το σχόλιο αφαιρέθηκε από τον συντάκτη.

    ΑπάντησηΔιαγραφή