ο
Πελοπόννησος, η μεγαλύτερη και η νοτιότερη χερσόνησος
της Ελλάδος και η νοτιότερη της Ευρώπης. Έχει έκταση 21.439 τ. χλμ. και
διοικητικώς χωρίζεται σε επτά νομούς : Αργολίδας, Αρκαδίας, Αχαΐας,
Ηλείας, Κορινθίας, Λακωνίας και Μεσσηνίας. Από την εποχή που για πρώτη
φορά κατοικήθηκε η Πελοπόννησος, μέχρι σήμερα, ήταν πάντοτε ένας ζωτικός
χώρος της ελληνικής γης. Δεμένη με την υπόλοιπη χώρα, αλλά με έντονα
δικό της χαρακτήρα και γεωγραφική διαμόρφωση, ευνόησε μια πολύμορφη ανάπτυξη του πολιτισμού,
χωρίς όμως αυτός να χάσει την ενότητά του, ανοιχτή από πολύ νωρίς στο
Αιγαίο, αλλά και στην Αδριατική, υπήρξε ένα από τα σημαντικότερα κέντρα,
όπου ο ελληνικός Πολιτισμός γεννήθηκε και διατηρήθηκε γνήσιος στην
διάρκεια των αιώνων.
Κάθε περιοχή της Πελοποννήσου είχε από
την αρχή τα ιδιαίτερα εκείνα γνωρίσματα, που χαρακτήρισαν την ζωή και
την τέχνη της στους αιώνες που ακολούθησαν. Η Αργολίδα και η Κορινθία, σε άμεση επαφή με την κατ’ εξοχή ελληνική θάλασσα, που τις ένωνε με την ανατολή, ήταν πάντοτε οι προοδευτικότερες περιοχές, εκείνες όπου οι καινούργιες ιδέες έπαιρναν χαρακτήρα ελληνικό και εξελίσσονταν διαρκώς σε νέες μορφές πολιτισμού. Η Αρκαδία, απομονωμένη στα βουνά της, δημιούργησε τον δικό της κόσμο και έμεινε πιστή στη δική της παράδοση:
οι αρκαδικοί μύθοι και οι ιδιόρρυθμες αρκαδικές λατρείες διατήρησαν στα
επόμενα χρόνια πανάρχαια στοιχεία, όπου μπορεί κανείς ν’ ανιχνεύσει τις
ίδιες τις ρίζες του ελληνισμού.
Η Αχαΐα και η Ηλεία δεν
απομονώθηκαν ποτέ από την ανατολή, δέχθηκαν όμως, όπως άλλωστε ήταν
φυσικό, περισσότερο τις επιδράσεις της Δύσης και δέθηκαν με την υπόλοιπη
δυτική Ελλάδα και μέσω αυτής με τη βόρειο. Στη μεγάλη μεσσηνιακή
πεδιάδα συνδυάστηκαν τα αργολικά στοιχεία με τις δυτικές επιδράσεις και η
περιοχή έγινε το δεύτερο σε σπουδαιότητα κέντρο της Πελοποννήσου στα
προϊστορικά αλλά και στα πρώιμα ιστορικά χρόνια, μέχρι την κατάκτησή της
από τους Σπαρτιάτες.
Η Λακωνία τέλος δεν
υπήρξε καθόλου μια κλειστή και συντηρητική περιοχή, που αδιαφόρησε για
την τέχνη: από πολύ νωρίς μαρτυρούνται οι επαφές της με την Κρήτη,
υπήρξε κέντρο μυκηναϊκό, και τα εργαστήριά της έγιναν ξακουστά κατά τη
διάρκεια της γεωμετρικής και της αρχαϊκής περιόδου, επηρεαζόμενα έντονα
μάλιστα, από ιωνικές επιδράσεις.
Η αρχαιολογική έρευνα
έδωσε από την αρχή περισσότερο βάρος στην Πελοπόννησο, παρά σε
οποιαδήποτε άλλη περιοχή της Ελλάδας επαληθεύοντας την παράδοση στο
μεγαλύτερο μέρος της. Έτσι με σχετική σαφήνεια γνωρίζουμε τις
πολιτισμικές φάσεις της από τα πρώιμα χρόνια της προϊστορίας έως το τέλος του αρχαίου κόσμου,
ενώ συνεχώς νέα στοιχεία συνεχίζουν να μας αποκαλύπτουν πολύτιμες
μαρτυρίες για τις περιόδους που άνηκαν πριν στην περιοχή του μύθου και
που τώρα αποκτούν πλέον ιστορική υπόσταση. Οι τελευταίες ανασκαφές στην
περιοχή της Κυλλήνης – Κατακώλου, αλλά και στην ανατολική Ηλεία,
βεβαίωσαν την ανθρώπινη παρουσία στην Πελοπόννησο ήδη από την Μέση Παλαιολιθική περίοδο
(γύρω στο 10.000 π.Χ.). Μια σημαντική, πρόσφατη επίσης, ανακάλυψη για
την απώτερη προϊστορία της Πελοποννήσου αλλά και γενικότερα της Ελλάδας
είναι το σπήλαιο της Φράγχθης στην Ερμιονίδα, στο οποίο βρέθηκαν διαδοχικά στρώματα ανθρώπινης εγκατάστασης από την παλαιολιθική έως και την νεολιθική περίοδο.
Η Νεολιθική εποχή
χαρακτηρίζεται στην Πελοπόννησο, όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα από την
προοδευτική ανάπτυξη της γεωργίας και της κτηνοτροφίας, τη δημιουργία
νόμιμων συνοικισμών και τη χρήση της κεραμικής. Στις επόμενες φάσεις ο
αριθμός των νεολιθικών θέσεων της Πελοποννήσου αυξάνεται.
Στην Αργολιδοκορινθία, η
Κόρινθος, η Γωνία, η Νεμέα, η Πρόσυμνα, η Λέρνα έδωσαν άφθονα νεολιθικά
ευρήματα. Στην Αρκαδία, η Ασέα και τα Αγιωργίτικα. Νοτιότερα, στη
Λακωνία και στη μεσσηνιακή Μάνη, το Κουφόβουνο, τελευταία το γνωστό
σπήλαιο της Αλεπότρυπας στον Δυρό, η Καρδαμύλη και η Ζαρνάτα. Στη βόρειο
Μεσσηνία η ακρόπολη της Μάλθης, αλλά και σε άλλες περιοχές, όπου η
έρευνα βρίσκεται ακόμα στο στάδιο της επιφανειακής ανίχνευσης. Στην
Ηλεία τέλος η περιοχή του κάστρου του Χλεμούτσι και το Αρνοκατάραχο,
κοντά στην Ολυμπία, έχουν δώσει στοιχεία για την ύπαρξη οικισμών.
Άργος, Th. Du Moncel. Ρωμαϊκά Λουτρά, Αρχαίο Θέατρο, Κάστρο της Λάρισας, 1843 |
Οπωσδήποτε η Πελοπόννησος
δεν έχει να παρουσιάσει άνθιση πολιτισμού όμοια με εκείνη π.χ. του
Διμηνιού, ακολουθεί όμως από πολύ κοντά την εξέλιξη, αποκτά ισχυρή
νεολιθική παράδοση και στην επόμενη μεγάλη φάση της Προϊστορίας, την
εποχή του χαλκού, στο έδαφός της κυρίως θα αναπτυχθεί ο λεγόμενος Ελλαδικός πολιτισμός.
Στην Πελοπόννησο η πρώιμη φάση της πρώτης μεγάλης περιόδου της
Χαλκοκρατίας, της Πρωτοελλαδικής απετέλεσε στην ουσία μια συνέχεια της
τελευταίας νεολιθικής.
Η ακμή σημειώθηκε στην Πρωτοελλαδική
(2500 – 2100 π.Χ.) με την ίδρυση κέντρων όπως η Λέρνα, η Τίρυνθα, οι
Ζυγουριές, του Κοράκου, η Μάλθη, και με την ανάπτυξη των εξωτερικών
σχέσεων. Στο τέλος αυτής της περιόδου μια αρκετά βίαιη αλλαγή είναι
φανερή από τα αρχαιολογικά δεδομένα που μαρτυρούν εισβολές και
μετακινήσεις, που πιθανότατα δεν είναι άσχετες με τη σύγχρονη μεγάλη
καταστροφή που έχει διαπιστωθεί στις δυτικές και νότιες ακτές της Μικράς
Ασίας.
Τα φύλλα που κατοικούσαν
την Πελοπόννησο πριν από το 2000 π.Χ. ήταν οι λεγόμενοι Πρωτοαχαιοί
στην Αχαΐα, οι Καύσωνες στη Μεσσηνία και οι Πελασγοί στο μεγαλύτερο
μέρος της κεντρικής και της ανατολικής πλευράς της.
Λίγο μετά το 2000 π.Χ. άρχισε η κάθοδος των Πρωτοελλήνων
από τις βορειότερες περιοχές της χώρας: οι Ίωνες εγκαταστάθηκαν στην
Αργολιδοκορινθία, στην Κυνουρία, στην Αχαΐα, στην Πισατίδα, στη βόρειο
Τριφυλία, και οι Αρκάδες στη βόρειο και την κεντρική Αρκαδία, απ’ όπου
και διέδωσαν τη διάλεκτό τους σε ολόκληρη την Πελοπόννησο. Η κάθοδος και
η εγκατάσταση των νέων φυλών στην Πελοπόννησο αυτήν την περίοδο, αλλού
έγινε ομαλά και αλλού βίαια. Στην πυκνοκατοικημένη Αργολιδοκορινθία,
καταστρέφονται η Λέρνα, η Τίρυνθα, η Ασίνη, οι Ζυγουριές και η Κόρινθος.
Τα τείχη της Τίρυνθας (Walls of Tiryns),Edward Dodwell, 1834. |
Στην Μεσσηνία έχει
βεβαιωθεί η ύπαρξη τουλάχιστον δέκα πρωτοελλαδικών συνοικισμών με
σπουδαιότερο αυτόν της Μάλθης. Στην Αρκαδία έχουν επισημανθεί
συνοικισμοί στα Αγιωργίτικα, στην Ηραία και στην Ασέα. Στη Λακωνία
κατοικήθηκε κυρίως η κοιλάδα του Ευρώτα και μαρτυρούνται σχέσεις με την
Κρήτη. Στην Ηλεία τέλος, κατά μήκος της παραλίας της έχουν διαπιστωθεί
πρωτοελλαδικές εγκαταστάσεις. Υπήρχαν σίγουρα επαφές με το Αιγαίο,
σύμφωνα με τα κυκλαδικά ειδώλια που βρέθηκαν εκεί μαζί με οψιανό.
Οι δημιουργοί του Μεσοελλαδικού πολιτισμού θεωρούνται ως οι πρώτοι Έλληνες.
Την υπόθεση αυτή βεβαιώνει η αδιάσπαστη συνέχεια στην εξέλιξη έως τα
κλασσικά χρόνια και τα στοιχεία που προέκυψαν από την αποκρυπτογράφηση
της μυκηναϊκής γραφής και που πιστοποίησαν την ελληνικότητα των
μεσοελλαδικών φυλών. Η Πελοπόννησος βρέθηκε στο κέντρο αυτής της
δημιουργίας. Τα ευρήματα δείχνουν μια ευρεία εγκατάσταση, ιδιαίτερα στην
Αργολιδοκορινθία και την Μεσσηνία αλλά και στην Ηλεία, στην Ολυμπία,
στη Φεία και την Πίσσα. Στο τέλος αυτής της περιόδου δημιουργήθηκαν οι
προϋποθέσεις εκείνες που οδήγησαν στην πρώτη μεγάλη εκδήλωση του
ελληνισμού, τον Μυκηναϊκό πολιτισμό, και η Πελοπόννησος ήταν η περιοχή όπου κυρίως συντελέσθηκε αυτή η μεταμόρφωση.
Κατά την Μυκηναϊκή εποχή
(1600 – 1100 π.Χ.) η Πελοπόννησος έφθασε σε υψηλό επίπεδο πολιτισμού
και έγινε ουσιαστικά το κέντρο του ελληνικού κόσμου. Οι ανασκαφές
επαλήθευσαν το θρύλο των πολύχρυσων Μυκηνών του Ομήρου
και η περίφημη ακρόπολη της Αργολίδας υπήρξε το κέντρο της
ακτινοβολίας, η περιοχή γύρω από την οποία πλάσθηκαν οι σπουδαιότεροι
από τους μύθους της Πελοποννήσου. Και δεν είναι φυσικά τυχαίο, ότι ο
Όμηρος τον βασιλιά των Μυκηνών τραγούδησε ως αρχηγό των Ελλήνων, στην
πρώτη μεγάλη εκστρατεία της ιστορίας τους, τον Τρωικό πόλεμο.
Οι δυο μεγάλοι μυθολογικοί κύκλοι, των Περσιδών και των Πελοπιδών,
από τους οποίους κατάγονται ο Ηρακλής και οι Ατρείδες, διαμορφώθηκαν
από τους θρύλους της περιοχής των ανακτόρων των Μυκηνών και της Τίρυνθας
και έτσι οι Μυκήνες έμειναν στη συνείδηση των επόμενων γενεών ως το
κέντρο της δόξας των προγόνων και όταν πια δεν είχαν γίνει παρά ένα
ασήμαντο χωριό.
The Citadel of Mycenas. |
Η μνημειώδης μυκηναϊκή αρχιτεκτονική
υπήρξε η απαρχή της ελληνικής αρχιτεκτονικής, όπως αυτή διαμορφώθηκε
στα ιστορικά χρόνια. Ο τύπος του ελληνικού ναού με τον πρόδομο, το σηκό
και τον οπισθόδομο είναι μια παραλλαγή του μυκηναϊκού μεγάρου, της
κατοικίας του βασιλιά. Δεύτερο μεγάλο μυκηναϊκό κέντρο υπήρξε η Μεσσηνία
με το ανάκτορο του Εγκλιανού στην Πύλο που ταυτίσθηκε από τον ανασκαφέα
του με το παλάτι του Νέστορα, του σοφού μεσσήνιου γέροντα της Ιλιάδας και της Οδύσσειας.
Ένας μεγάλος αριθμός θολωτών τάφων με πλούσια κτερίσματα,
εγκατεσπαρμένων σε ολόκληρη την δυτική Μεσσηνία μαρτυρούν την ακμή της,
που πρέπει να ήταν ανάλογη με εκείνη της Αργολίδας. Η αρχαιολογική
έρευνα δεν έχει ακόμα επισημάνει την θέση του ανακτόρου της Σπάρτης, δεν
υπάρχει όμως καμμία αμφιβολία για την σπουδαιότητα της περιοχής κατά
την μυκηναϊκή περίοδο.
Η τελευταία φάση της Μυκηναϊκής περιόδου
(1400-1100 π.Χ.) ήταν η περίοδος της μεγάλης ακμής με την οργάνωση των
ανακτόρων κα των πόλεων, την ανάπτυξη της γραφής και τις μνημειακές
μορφές τέχνης. Από τον 14ο αι. π.Χ. άρχισε η εξάπλωση προς τη
Δύση και την Ανατολή. Η Μεσόγειος υπήρξε ο μεγάλος δρόμος που έφερε
τους Μυκηναίους στις ακτές της Ασίας και της Αφρικής. Ο Τρωικός πόλεμος
δηλώνει συγχρόνως τη μεγάλη ισχύ και την αρχή της παρακμής τους. Πίσω
από τον μύθο της Ελένης της Σπάρτης και της αρπαγής της, κρύβεται μια
πραγματική εκστρατεία των Αχαιών στις Β.Α. ακτές της Μικράς Ασίας γύρω
στο 1200 π.Χ. Το σημαντικό ιστορικό συμπέρασμα για τον Τρωικό πόλεμο
είναι ότι έγινε μια εκστρατεία, κατά την οποία όλοι οι κάτοικοι της
Ελλάδας εμφανίστηκαν ενωμένοι. Από την Πύλο έως την Ιωλκό και από την
Κρήτη μέχρι και τα Δωδεκάνησα ξεκίνησαν οι Αχαιοί του Ομήρου και όλοι
αυτοί αναγνώρισαν ως αρχηγό τους τον βασιλιά των Μυκηνών. Η παράδοση
λοιπόν και η αρχαιολογική έρευνα συμφωνούν ως προς το κέντρο του
μυκηναϊκού κόσμου.
Η Πύλη των Λεόντων (The Gate of the Lions at Mycenae) Edward Dodwell, 1834. |
Με την κάθοδο των Δωριέων τον 12ο π.Χ. αι. έρχεται και το τέλος του Μυκηναϊκού κόσμου και αρχίζει ο λεγόμενος Ελληνικός Μεσαίωνας ο οποίος θα διαρκέσει από τον 10ο π.Χ. έως τον 8ο
π.Χ. αιώνα. Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου αναπτύσσεται η κοινή
εθνική συνείδηση και παράλληλα συνειδητοποιείται η κοινή καταγωγή και η
λατρεία των θεών και των ηρώων-προγόνων.
Η παράδοση συνέδεσε τους
Δωριείς με την επιστροφή των Ηρακλειδών, που κατέβηκαν από τις βόρειες
περιοχές της Ελλάδας και πέρασαν στην Πελοπόννησο από το Ρίο με τη
βοήθεια των Αιτωλών. Οι Αιτωλοί κατέλαβαν την Αχαΐα και την Ηλεία, ενώ
οι Δωριείς εγκαταστάθηκαν στην Αργολίδα, την Κορινθία, τη Λακωνία και τη
Μεσσηνία. Μετά τη Δωρική εγκατάσταση τα ισχυρότερα κράτη που
σχηματίσθηκαν στην περιοχή ήταν της Κορίνθου, του Άργους και της
Σπάρτης, αλλά και μικρότερης ισχύος, όπως στην Αρκαδία όπου δεν υπήρχε
ενιαίο κράτος αλλά πόλεις συνδεδεμένες μεταξύ τους με χαλαρούς δεσμούς,
σπουδαιότερες από τις οποίες ήταν ο Ορχομενός, η Τεγέα και η Μαντινεία.
Στην δυτική Πελοπόννησο
είχε ιδρυθεί το Αιτωλικό κράτος των Ηλείων, οι ανεξάρτητες έξι αιολικές
πόλεις της μετέπειτα Τριφυλλίας και το κράτος της Πίσσας. Ως προς την
Αχαΐα, από τα ομηρικά ακόμα χρόνια αυτή εχωρίζετο σε δυτική και
ανατολική. Και η μεν ανατολική ονομάζετο Αιγιαλεία η δε δυτική ανήκε
στους Ηλείους με τους οποίους ενώθηκαν οι Αιτωλοί και οι Αρκαδικοί
Καύκωνες. Η Σπάρτη και το Άργος διεκδίκησαν από την αρχή την ηγετική θέση στην Πελοπόννησο. Το Άργος
είχε υπό τον άμεσο έλεγχό του την περιοχή της Αργολίδας, δηλαδή τις
πόλεις Επιδαύρου, της Τροιζήνας, των Μυκηνών και της Τίρυνθας, αλλά
γρήγορα η επιρροή του εξαπλώθηκε μέχρι το Μαλέα και τα Κύθηρα.
Στην Κορινθία, η
Κόρινθος (με την Σικυώνα και τον Φλιούντα) χάρη στην προνομιακή της θέση
προσανατολίσθηκε από νωρίς προς το εμπόριο και την ίδρυση αποικιών και
τέλος η Σπάρτη κυριαρχώντας στην άνω κοιλάδα του Ευρώτα και έχοντας
ιδρύσει τη Στενύκλαρο (η οποία καταλήφθηκε αργότερα από τους Αρκάδες)
άρχισε σιγά σιγά να εξαπλώνεται προς την εύφορη μεσσηνιακή πεδιάδα την
οποία και κατέκτησε μετά από σκληρούς αγώνες που διήρκεσαν ολόκληρο
περίπου τον 8ο π.Χ. αι.
Άποψη του αρχαιολογικού χώρου της Κορίνθου, Guillaume Abel Blouet 1831. |
Γύρω στα τέλη του 8ου π.Χ. αι. οι πελοποννησιακές πόλεις αναπτύσσουν μεγάλη αποικιακή δραστηριότητα, ιδίως προς την Δύση: οι Κορίνθιοι ίδρυσαν την Κέρκυρα
από την οποία προήλθαν οι Συρακούσες στην Σικελία το 734 π.Χ., οι
Σπαρτιάτες τον Τάραντα στην Κάτω Ιταλία το 707, ενώ Αχαιοί άποικοι είχαν
ήδη ιδρύσει από το 721 και το 710 τη Σύβαρη και τον Κρότωνα.
Από τον 8ο π.Χ. αι. η Πελοπόννησος κατέκτησε την πρώτη θέση στη χαλκουργία με κέντρα το Άργος, τη Σπάρτη και την Κόρινθο. Το ιερό της Ολυμπίας, που έγινε με την καθιέρωση των Ολυμπιακών Αγώνων
ένα από τα μεγαλύτερα πανελλήνια ιερά, είναι το κατ’ εξοχήν ιερό των
χαλκών αναθημάτων. Από τα ευρήματα των ανασκαφών μαθαίνουμε για την
άνθηση της πελοποννησιακής χαλκουργίας κατά τη γεωμετρική και την
αρχαϊκή εποχή. Οι ίδιες πόλεις υπήρξαν επίσης τα κέντρα των κεραμικών
εργαστηρίων, από τα οποία εκείνο του Άργους γνώρισε ιδιαίτερη ακμή από
την πλευρά της καλλιτεχνικής ποιότητας, συνεχίζοντας έτσι την παράδοση
της περιοχής στην τέχνη του πηλού.
Οι πρώτοι αιώνες της ελληνικής ιστορίας υπήρξαν επίσης η εποχή της διαμόρφωσης της θρησκείας του Δωδεκάθεου. Στην Πρόσυμνα η Ήρα λατρεύτηκε
στην θέση της παλαιότερης θεάς και στην Ολυμπία διαδέχθηκε τη θεά Γη.
Στις Αμύκλες, χωρίς να παραμερισθεί ο Υάκινθος, καθιερώθηκε η λατρεία
του Απόλλωνα. Σε αυτά τα πρώιμα χρόνια οι τοπικές λατρείες είχαν μεγάλη
διάδοση, ιδιαίτερα στην Αρκαδία, άπου γενικότερα η θρησκευτική ζωή
ακολούθησε ένα ξεχωριστό δρόμο με πολύ μυστηριακό χαρακτήρα.
Τον 7ο π.Χ. ο Φείδωνας έκοψε για πρώτη φορά νόμισμα στο Άργος και οδήγησε την πόλη σε μεγάλη ακμή
αποτέλεσμα της οποίας υπήρξε η σύγκρουση με την αιώνια αντίπαλο πόλη,
τη Σπάρτη. Η οριστική επιβολή της Σπάρτης και η αναγνώρισή της ως
ηγετικής δύναμης στην Πελοπόννησο έγινε μόνο έναν αιώνα αργότερα, αφού
δηλαδή συνέτριψε τη Σικυώνα και οργάνωσε την πρώτη συμμαχία των
πελοποννησιακών Πόλεων υπό την αιγίδα της στα μέσα τον 6ου π.Χ. αι.
Έως τις αρχές του 6ου π.Χ. αι. η Κόρινθος
κυριαρχούσε στις αγορές της Ανατολής και της Δύσης με τα κεραμικά
προϊόντα της, η Αθήνα όμως διεκδίκησε αυτήν την πρωτοκαθεδρία και
τελικά πέτυχε να την εκτοπίσει, γεγονός που είχε ως φυσιολογικό
επακόλουθο την οριστική παρακμή της Κορίνθου. Την ίδια περίοδο αμείωτη
συνεχίσθηκε και η άνθηση των εργαστηρίων της πλαστικής και της
χαλκουργίας των πελοποννησιακών εργαστηρίων έξοχα δείγματα των οποίων
είναι το σύνταγμα του Κλεόβη και του Βίτωνα και ο Κούρος της Τεγέας.
Στην αρχιτεκτονική, στη
διαμόρφωση της οποίας η Πελοπόννησος είχε ηγετική θέση, σπουδαίες
δημιουργίες της πορείας για την αναζήτηση της τελειότητας του ρυθμού
αποτελούν τα ερείπια του ναού του Απόλλωνος στην Κόρινθο και του ναού της Ήρας στην Ολυμπία.
Αρχαϊκός ναός του Απόλλωνα στην Κόρινθο-J. D. Le Roy, 1770 |
Ο 5ος αιώνας, η εποχή της μεγάλης δόξας του Ελληνισμού,
ήταν εποχή ακμής και για την Πελοπόννησο, η συμμετοχή της οποίας στα
διάφορα ιστορικά γεγονότα υπήρξε πρωταρχικής σημασίας. Κατά την διάρκεια
των Περσικών πολέμων από το 490 (μάχη του Μαραθώνα)
μέχρι το 479 (μάχη των Πλαταιών) οι πελοποννησιακές πόλεις, και ιδίως η
Σπάρτη, παραμερίζοντας τις αντιθέσεις μεταξύ τους και με την Αθήνα,
βοήθησαν με κάθε τρόπο στον κοινό αγώνα των Ελλήνων κατά των βαρβάρων
Μήδων. Στην άτυχη αλλά ένδοξη μάχη των Θερμοπυλών η τιμή αποδόθηκε
ολόκληρη στους πελοποννήσιους, που αντιπροσωπεύθηκαν από τον ολιγάριθμο
στρατό του Σπαρτιάτη βασιλιά Λεωνίδα. Αλλά η ένωση των ελληνικών πόλεων
δεν κράτησε για πολύ μετά τα μηδικά.
Ακολούθησε μια περίοδος 50 χρόνων κρυφού ανταγωνισμού μεταξύ της Αθήνας και της Σπάρτης η οποία οδήγησε στην έκρηξη του Πελοποννησιακού πολέμου, που υπήρξε η αρχή του τέλους του αρχαίου ελληνισμού. Ο 4ος αιώνας
άρχισε με το λεγόμενο Κορινθιακό πόλεμο (395-387), στον οποίο η Σπάρτη
με βασιλιά τον Αγησίλαο αντιμετώπισε και νίκησε τις ενωμένες δυνάμεις
των Αθηναίων, Θηβαίων, Koρινθίων, Αργείων και Θεσσαλών. Έτσι μετά το 379
η Σπάρτη εμφανίζεται πάλι, στην ηγετική θέση μεταξύ των ελληνικών
πόλεων. Η κυριαρχία της όμως δεν θα κρατήσει για πολύ. Η αντίθεση με
τους Θηβαίους, οι οποίοι επίσης επεδίωξαν την ηγεμονία
της Ελλάδας, οδήγησε σειρά συγκρούσεων στις οποίες η σπαρτιατική
στρατιωτική υπεροχή συνετρίβη οριστικά. Η ταπείνωση της Σπάρτης
τονίσθηκε ακόμα περισσότερο με την ίδρυση στις παρυφές του λακωνικού
κράτους της Μεγαλόπολης και της Μεσσήνης.
Οι αλλεπάλληλοι αυτοί πόλεμοι εξασθένησαν την Πελοπόννησο και έτσι όταν η νέα ανερχόμενη δύναμη του ελληνισμού, οι Μακεδόνες,
επιχείρησαν την ανάληψη της ηγεμονίας στον ελληνικό χώρο, η
Πελοπόννησος δεν μπόρεσε να την εμποδίσει. Μετά την αποφασιστική για την
τύχη της Ελλάδας μάχη της Χαιρώνειας (338), ο Φίλιππος οργάνωσε
συμμαχία πολλών πελοποννησιακών πόλεων (Αργείοι, Μεσσήνιοι, Αρκάδες)
εναντίον της Σπάρτης και απέσπασε από αυτήν πολλές περιοχές τις οποίες
απέδωσε στους Αργείους, τους Τεγεάτες και τους Μεσσήνιους, στους οποίους
ανήκαν αρχικά. Οι πελοποννησιακές (πλην της Σπάρτης), αλλά και οι άλλες
ελληνικές πόλεις, αναγκάσθηκαν στο συνέδριο της Κορίνθου να
αναγνωρίσουν την μακεδονική κυριαρχία και να
συμμετάσχουν στην εκστρατεία κατά της Περσίας. Στους αγώνες που
ακολούθησαν μεταξύ των διαδόχων του Μ. Αλεξάνδρου η Πελοπόννησος πολλές
φορές έγινε πεδίο μαχών και συγκρούσεων και πλούσιες περιοχές της όπως η
Αργολίδα και η Ήλιδα συχνά λεηλατήθηκαν.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο των πόλεμων, στους δυο αυτούς αιώνες της κλασσικής εποχής,
η τέχνη έφθασε στην ακμή της και η Πελοπόννησος δεν έμεινε αμέτοχη σε
αυτό. Τα γλυπτά του ναού του Διός στην Ολυμπία υπήρξαν η πρώτη έκφραση
της κλασσικής τέχνης, όπως αυτή διαμορφώθηκε αργότερα στον Παρθενώνα. Οι
μεγάλοι ναοί, που οικοδομήθηκαν σε όλες σχεδόν τις
περιοχές της Πελοποννήσου αποτελούν λαμπρά παραδείγματα της
αρχιτεκτονικής: ανάμεσά τους ξεχωρίζουν ο ναός των Βασσών στην Φιγαλία, ο
ναός της Αθηνάς στην Τεγέα και ο ναός της Ήρας στο Άργος.
Ο ναός του Επικούριου Απόλλωνα, Edward Dodwell, 1834. |
Η ίδρυση της Αχαϊκής Συμπολιτείας
το 280 είχε ως αποτέλεσμα την άνοδο της δύναμης των ενωμένων
πελοποννησιακών πόλεων, γεγονός που επέφερε την σύγκρουση με τους
Μακεδόνες κατακτητές. Παράλληλα αυξήθηκε και πάλι η σπαρτιατική δύναμη
με τις μεταρρυθμίσεις των βασιλέων Άγιδος Δ’ και Κλεομένη Γ’, αλλά η
άνοδος αυτή αντί να οδηγήσει σε μια ένωση ολόκληρης της Πελοποννήσου
εναντίον των Μακεδόνων, αντίθετα οδήγησε στην σύγκρουση μεταξύ της
Αχαϊκής Συμπολιτείας και της Σπάρτης και έτσι η Σπάρτη νικήθηκε με την
βοήθεια των Μακεδόνων και δεν μπόρεσε να ανακτήσει την προηγούμενη
δύναμή της.
Η πρώτη ήτα των Μακεδόνων από τους Ρωμαίους το 197 σήμαινε το τέλος της ανεξαρτησίας της Ελλάδας.
Οι Ρωμαίοι εκμεταλλεύτηκαν την ελληνική αδυναμία και έξυπνα υποκίνησαν
διάφορες διασπαστικές κινήσεις, ώστε να εκμηδενισθούν οι προσπάθειες της
Αχαϊκής Συμπολιτείας, του τελευταίου ελληνικού προπυργίου, η οποία την
εποχή αυτή με τον Φιλοποίμενα έδινε τον ύστατο αγώνα για την ελληνική
ανεξαρτησία. Το 168 υπέταξαν οριστικά την Μακεδονία και 22 χρόνια
αργότερα, αφού προηγουμένως πέτυχαν την αποστασία πολλών πόλεων από την
Συμπολιτεία, κατέβαλαν και κατέστρεψαν την Κόρινθο, οδηγώντας έτσι στο τέλος του όχι μόνο τον πελοποννησιακό αλλά και ολόκληρο τον αρχαίο ελληνικό κόσμο.
Άποψη της αρχαίας Μεγαλόπολης,Guillaume Abel Blouet 1831. |
Μετά την ίδρυση από τους Ρωμαίους
της επαρχίας της Αχαΐας, που περιελάμβανε την Πελοπόννησο, τα νησιά του
Ιονίου, την Ήπειρο, την Θεσσαλία και την Στερεά, μόνο η Σπάρτη, με το
Κοινό των Ελευθερολακώνων, κατόρθωσε να διατηρήσει την αυτονομία της. Η
Κόρινθος, ρωμαϊκή πλέον πόλη μετά την αναστήλωσή της έγινε το διοικητικό
κέντρο της υποταγμένης Ελλάδας. Γενική παρακμή στις
εκδηλώσεις ζωής και του πνεύματος, μείωση του εμπορίου, περιορισμός στην
καλλιέργεια της γης, έλλειψη κάθε καλλιτεχνικής πρωτοβουλίας
χαρακτήρισαν την περίοδο της ρωμαϊκής κατοχής στην Πελοπόννησο όπως
άλλωστε και σε ολόκληρη την Ελλάδα.
Στην αποφασιστική για την διαμόρφωση του ρωμαϊκού κράτους
ναυμαχία του Ακτίου (31 π.Χ.), η Σπάρτη πολέμησε στο πλευρό του
Αυγούστου και αυτός αργότερα ευεργέτησε την Πελοπόννησο: η Σπάρτη
μάλιστα κατόρθωσε να διατηρήσει την αυτονομία της μέχρι τον 3ο μ.Χ. αι. Ο περιηγητής Παυσανίας τον 2ο
αι. περιγράφει τα μεγάλα ιερά και πόλεις σε βαθιά παρακμή, αλλά η
σύγχρονη ζωή διατηρείτο στους συνοικισμούς και στις μικρές πόλεις.
Η περιοχή ιδιαίτερα ευαίσθητη στις σεισμικές δονήσεις, θα δοκιμασθεί συχνά και κυρίως στον μεγάλο σεισμό του 375 μ.Χ. Με τις καταστροφές αυτές, συμπληρωμένες από τις τρομερές βαρβαρικές επιδρομές κλείνει ο 4ος μ.Χ. αι. και μαζί του και ο αρχαίος κόσμος δίνοντας την θέση του στην νέα κοσμοθεωρία, τον Χριστιανισμό.
Κέντρα του χριστιανισμού στην Πελοπόννησο ήταν η κοινότητα της Κορίνθου, που είχε ιδρυθεί από τον Απόστολο Παύλο, η Πάτρα όπου είχε μαρτυρήσει ο Απόστολος Ανδρέας και η Σπάρτη. Νέα εποχή εγκαινιάζεται με την ίδρυση της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και η Πελοπόννησος πλέον ανήκει στην επαρχία του Ιλλυρικού. Δυο γεγονότα σφραγίζουν τα τελευταία χρόνια του 4ου
αι: Η κατάργηση των Ολυμπιακών Αγώνων το 393 και οι επιδρομές των
Γότθων του Αλάριχου το 395 που αφού καίνε την Κόρινθο και καταλαμβάνουν
το Άργος και την Σπάρτη, ηττώνται τελικά στην Φολόη από τον στρατηγό
Στηλίχωνα.
Οι βαρβαρικές επιδρομές (Βάνδαλοι, Ούννοι) θα συνεχισθούν κατά την διάρκεια του 5ου και του 6ου αι. παρά τις προσπάθειες του Ιουστινιανού να οχυρώσει την Κόρινθο η οποία δοκιμάζεται σκληρά από επιδρομές και σεισμούς. Ο 9ος και ο 10ος αι. είναι αιώνες δοκιμασιών για την Πελοπόννησο, που υφίσταται τις επιθέσεις Αράβων και Βουλγάρων.
Οι Άραβες, ιδίως μετά
την κατάκτηση της Κρήτης (827), την κάνουν ορμητήριο και ταλαιπωρούν τις
πελοποννησιακές ακτές με αλλεπάλληλες επιδρομές. Η βουλγαρική απειλή
γίνεται ιδιαίτερα κρίσιμη επί Σαμουήλ, όταν το 996, η
ορμητική του κάθοδος καταλήγει στην Πελοπόννησο. Πάρ’ όλα ταύτα η
Κόρινθος αντιστέκεται και λίγο αργότερα οι Βούλγαροι ηττώνται από τον
Νικηφόρο Ουρανό.
Ο 12ος αι. χαρακτηρίζεται από νέες καταστρεπτικές επιδρομές, που επιχειρούν οι Νορμανδοί,
ο νέος εχθρός που έρχεται από τη Δύση. Ο Ρογήρος ο Β’ λεηλατεί την
Πελοπόννησο, καταλαμβάνει την Κόρινθο και παίρνει αιχμάλωτους, κυρίως
υφαντουργούς, που μεταφέρει και εγκαθιστά στην Σικελία. Η παραχώρηση από
τους Κομνηνούς εμπορικών προνομίων στους Βενετούς φέρνει τους τελευταίους και στα πελοποννησιακά λιμάνια, την Κόρινθο, τη Μεθώνη, την Πάτρα, το Ναύπλιο κ.α.
Η αρχαία Ναυπλία, περίπου 1840. |
Η γενική κατάσταση που χαρακτηρίζει ολόκληρη την αυτοκρατορία, πριν από την φράγκικη κατάκτηση επικρατεί
και στην Πελοπόννησο. Ο κεντρικός έλεγχος ατονεί και η λαϊκή τάξη,
έρμαιο της αυθαιρεσίας των κρατικών υπαλλήλων, απροστάτευτη από τις
πειρατικές επιδρομές και θύμα της βαριάς φορολογίας, δοκιμάζεται
εντονότερα και υφίσταται τις συνέπειες της παρακμής.
Ωστόσο η Πελοπόννησος, στους τελευταίους
αιώνες πριν την Φραγκοκρατία, παρ’ όλους τους εχθρούς που την
ταλαιπώρησαν, είχε μια αξιόλογη εμπορική και οικονομική ανάπτυξη,
με σπουδαιότερο κέντρο την Κόρινθο που είχε αναπτύξει διάφορες
βιοτεχνίες, ανάμεσα στις οποίες σημαντικότερη ήταν η υφαντουργία και η
μεταξουργία. Η Πάτρα, πλούσια και ευημερούσα, το Άργος,
το Ναύπλιο, η Μονεμβάσια, καθώς και άλλες μικρότερες πόλεις όπως η
Αρκαδία κοντά στην Κυπαρισσία, η Μαντίνεια της Λακωνικής, που φημιζόταν
για τα κρασιά και το μετάξι της, η Λακεδαιμονία που κτίσθηκε στα ερείπια
της αρχαίας Σπάρτης, η Βοστίτσα (Αίγιο), η Μεθώνη και η Κορώνη.
Αξιοσημείωτο είναι ακόμα πως ενώ η πνευματική άνθιση την εποχή αυτή περιορίζεται κυρίως στον θεολογικό τομέα, το πλήθος των βυζαντινών εκκλησιών, των αιώνων αυτών αποκαλύπτει μια ιδιαίτερη καλλιτεχνική ευαισθησία.
Με την κατάλυση του βυζαντινού κράτους από τους Φράγκους
το 1204 και την εισαγωγή του δυτικού πολιτικοκοινωνικού συστήματος της
φεουδαρχίας, η Πελοπόννησος θα αποτελέσει ένα από τα φεουδαρχικά
κρατίδια της διασπασμένης αυτοκρατορίας και μάλιστα το καλύτερα
οργανωμένο.
Ιδρυτές της Φράγκικης ηγεμονίας
της Πελοποννήσου θα είναι οι Γάλλοι με τον Γουλιέλμο Σαμπλίτη και τον
Γοδεφρείδο Βιλεαρδουίνο. Η έλλειψη αρχηγού και οργανωμένης βυζαντινής
στρατιωτικής δύναμης θα δώσει τη δυνατότητα στους Γάλλους να καταλάβουν
με σχετική ευκολία πολλές πόλεις όπως η Πάτρα, η Καλαμάτα, η Ανδραβίδα
κ.α., η κατάκτηση όμως του εσωτερικού της περιοχής θα παρουσιάσει
δυσκολίες γιατί προβάλλεται αξιόλογη αντίσταση σε ορισμένες περιοχές,
όπως π.χ. στην Ήλιδα και στην Αρκαδία.
Ο σπουδαιότερος από τους Γάλλους κατακτητές θεωρείται ο Γουλιέλμος Β’ Βιλεαρδουίνος,
αξιόλογος πολιτικός και στρατιωτικός που θα συνεχίσει την κατάκτηση της
Πελοποννήσου, η οποία, εκτός από ορισμένες περιοχές και οχυρές θέσεις
θα περιέλθει στην εξουσία του.
Το πριγκιπάτο της Αχαΐας,
όπως ονομάσθηκε το φράγκικο κράτος της Πελοποννήσου, χωρίσθηκε σε 12
βαρονίες: της Καλαμάτας, της Άκοβας, της Καρύταινας, της Πάτρας, της
Βοστίτσας, των Καλαβρύτων, της Χαλανδρίτσας, της Βελιγοστής, του
Νυκλίου, της Γρίτσαινας, του Γερακιού και του Πασσαβά. Η οργάνωση του
πριγκιπάτου ήταν καθαρά στρατιωτική: οι φεουδάρχες, που βρίσκονταν σε
συνεχή στρατιωτική υπηρεσία, έκτισαν οχυρωμένους πύργους στα φέουδά τους
και έφεραν ήθη της Δύσεως στο ελληνικό έδαφος, ενώ η ηγεμονική αυλή
χαρακτηριζόταν για την λαμπρότητα, την κομψότητα και το άψογο ιπποτικό
της πνεύμα. Ο Γουλιέλμος θα επιχειρήσει να επεκτείνει τα σύνορα του
πριγκιπάτου πέρα από την Πελοπόννησο αλλά θα αποτύχει και η αποτυχία του
αυτή θα σημάνει την αρχή της παρακμής του πριγκιπάτου, ενώ παράλληλα θα
προκαλέσει την απαρχή της σταδιακής επανάκτησης της Πελοποννήσου από
τους Βυζαντινούς.
Άποψη της Πάτρας από το αρχαίο υδραγωγείο – Λιθογραφία, Otto Magnus von Stackelberg, 1834 |
Στην μάχη της Πελαγονίας το 1259 ο
Γουλιέλμος θα αιχμαλωτισθεί από τον Μιχαήλ Η’ Παλαιολόγο και θ’
αναγκασθεί να παραδώσει στους βυζαντινούς τα κάστρα της Μάνης, του
Μυστρά και της Μονεμβασιάς. Αυτά τα κάστρα και ιδίως ο Μυστράς,
θα αποτελέσουν αργότερα το ορμητήριο για την ανάκτηση της Πελοποννήσου
από τους βυζαντινούς. Η τελευταία αυτή ελληνική βάση, αφού επί 50 σχεδόν
χρόνια (1262-1308) διοικείται από στρατηγό, αποκτά, μετά το 1308,
μόνιμο διοικητή με τον τίτλο του Δεσπότη που θα διοικεί το Δεσποτάτο του Μορέως, όπως θα ονομασθεί το ελληνικό κράτος της Πελοποννήσου.
Η οικογένεια των Κατακουζηνών πρώτα και αργότερα αυτή των Παλαιολόγων
θα αναλάβουν την διακυβέρνηση αυτής της περιοχής. Το Φράγκικο
πριγκιπάτο μετά τον θάνατο του Γουλιέλμου θα παρακμάσει και θα διαλυθεί
από τις επιδρομές των Τούρκων, πλην των βενετικών κτήσεων της Μεθώνης, της Κορώνης και του Ναυπλίου που θα πέσουν τελικά το 1540. Οι πρώτες τουρκικές επιδρομές
στην Πελοπόννησο έγιναν το 1379, 1400 και 1401 και προετοίμασαν το
έδαφος για την ολοκληρωτική κατάκτηση της περιοχής, παρά τις
απεγνωσμένες προσπάθειες αντίστασης των Βυζαντινών και των Φράγκων.
Μιστράς (Mistras) - Bernard Randolph, χαλκογραφία, 1681 |
Οι Παλαιολόγοι της Πελοποννήσου, στις αρχές του 15ου
αιώνα θα οχυρώσουν την περιοχή του ισθμού με το περίφημο τείχος του
Εξαμυλίου με σκοπό να αποτρέψουν τις τούρκικες επιδρομές. Οι τούρκοι
όμως με αρχηγό τον Τουραχάν εύκολα θα εξουδετερώσουν αυτό το εμπόδιο το
1423 και θα κατακτήσουν το Δεσποτάτο φόρου υποτελές στον σουλτάνο Μουράτ
Β’.
Το 1443 ο Κωνσταντίνος Παλαιολόγος
(ο μετέπειτα τελευταίος βυζαντινός αυτοκράτορας) έγινε Δεσπότης του
Δεσποτάτου αλλά οι προσπάθειές του να οχυρώσει την Πελοπόννησο, δεν
σταμάτησαν τον σουλτάνο Μουράτ ο οποίος το 1446 παγίωσε την τουρκική
κυριαρχία σε ολόκληρη την Β. Πελοπόννησο. Μετά την αναχώρηση του
Κωνσταντίνου για την Κωνσταντινούπολη το 1449 και την άλωση της πόλης το
1453 την Πελοπόννησο μοιράσθηκαν, ως φόρου υποτελείς στον σουλτάνο, οι
αδελφοί του Θωμάς και Δημήτριος.
Στα χρόνια που ακολούθησαν την άλωση
επεκράτησε στην Πελοπόννησο μεγάλη αναστάτωση, ανταρσίες Αλβανών και
Μανιατών και τούρκικες εισβολές που τελικά έληξαν με την εκστρατεία του
ίδιου του σουλτάνου Μωάμεθ Β’ στην περιοχή το 1458-60. Σοβαρές
επιπτώσεις στην ιστορία της Πελοποννήσου είχαν οι Βενετοτουρκικοί πόλεμοι που ακολούθησαν: στον πρώτο (1463-79) έλαβαν μέρος πολλοί πελοποννήσιοι οπλαρχηγοί και επίλεκτα σώματα Ελλήνων και Αλβανών Stradioti.
Μετά τη λήξη του πολέμου που ακολούθησαν
οι πρώτες ομαδικές έξοδοι των Πελοποννησίων προς τα γειτονικά Επτάνησα
και προς την Κρήτη. Ο 2ος βενετοτουρκικός πόλεμος (1499-1502)
είχε ως αποτέλεσμα την κατάληψη από τους Τούρκους της Ναυπάκτου, της
Μεθώνης, της Κορώνης και του Ναυαρίνου. Το 1537 ο 3ος
βενετοτουρκικός πόλεμος επί Σουλεϊμάν του Μεγαλοπρεπούς προκαλεί νέα
έξοδο των Πελοποννησίων προς τα Επτάνησα, την Κρήτη και την Κάτω Ιταλία
αυτή την φορά, όπου ιδρύθηκαν ελληνικές παροικίες στη Σικελία και στη
Νεάπολη.
Γαβριήλ – Μιχαήλ Δημητριάδης, Αρχαιολόγος – Ιστορικός
Παναγιώτης Μιχαλόπουλος, Αρχιτέκτων – Συγγραφέας
Πηγή
______
Peloponnesus, “The Ark of Hellenic Civilization’’, Fist edition 1998 deposed in the National Library at Athens.
__
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου