Σάββατο, 19 Μαΐου 2012

ΠΟΝΤΟΣ ( VIIΙ )



«Πυρρίχιος χορός», όπως τον φαντάστηκε ο Σερ Λώρενς Άλμα-Ταντέμα,
Guildhall Art Gallery,Λονδίνο (1869)

Ο Πυρρίχιος

Ο Πυρρίχιος είναι ο αρχαιότερος ελληνικός πολεμικός χορός.

Μυθική αναδρομή
Για την δημιουργία του υπάρχουν τρεις μυθικές εκδοχές:
Κατά τη διάρκεια της βασιλείας του Κρόνου, πριν τις Τιτανομαχίες και ενώ ο Ζευς ήταν ακόμα βρέφος, οι Κουρήτες χόρευαν τον πυρρίχιο γύρω του κάνοντας δυνατό θόρυβο με τα όπλα και τις ασπίδες τους για να μην ακούσει ο παιδοκτόνος Κρόνος το κλάμα του.
Στην πολιορκία της Τροίας, ο Αχιλλέας, πριν κάψει το νεκρό του Πατρόκλου, χόρεψε τον Πυρρίχιο πάνω στην πλατφόρμα των καυσόξυλων πριν παραδώσει τον Πάτροκλο στη νεκρική πυρά (πυρά - Πυρρίχιος).
Ο Πύρρος (γιος του Αχιλλέα) κάτω από τα τείχη της Τροίας, χόρεψε σε αυτό τον ρυθμό, από τη χαρά του για το θάνατο του Ευρύπυλου (Πύρρος - Πυρρίχιος).

Ιστορική αναδρομή
Όποια και αν ήταν η μυθική «καταγωγή» του Πυρρίχιου, το σίγουρο είναι ότι τον χόρευαν από τον Εύξεινο Πόντο μέχρι την Κύπρο και την Κρήτη, ενώ οι Σπαρτιάτες τον θεωρούσαν ένα είδος πολεμικής προπόνησης και τον μάθαιναν από μικρά παιδιά. Για τον Πυρρίχιο βρίσκουμε αναφορές στον Όμηρο και τον Ξενοφώντα. Ο δεύτερος δε, κάνει λόγο και για μια άλλη, πιο «ελαφριά» ή «εκφυλισμένη» εκδοχή του Πυρρίχιου, την «πύρριχη». Αυτή η νεότερη εκδοχή του χορού υποβιβάζεται σε χορό συμποσίων, δε χορεύεται από ομάδες πολεμιστών χωρισμένους σε αμυνόμενους και επιτιθέμενους αλλά από μία ομάδα χορευτών (ανδρών και γυναικών) σε κύκλο.

Στις μέρες μας, τον Πυρρίχιο έχουν διασώσει οι Πόντιοι, σε μία μορφή που πλησιάζει την πύρριχη, χωρίς οπλισμό, με άνδρες και γυναίκες, αλλά αντί οι χορευτές να σχηματίζουν κύκλο, σχηματίζουν ευθεία γραμμή.
βικιπαίδεια

Σέρρα - Ακρίτες Σέρρες


ΠΥΡΡΙΧΙΟΣ ΧΟΡΟΣ ΣΕΡΡΑ ΑΡΓΟΝΑΥΤΑΙ ΚΟΜΝΗΝΟΙ 1994


____________________ 
 _______


3 σχόλια:

  1. Μια αναφορά γενικά για τους Ποντιακούς χορούς.
    Ποντιακοί χοροί ονομάζονται οι ελληνικοί παραδοσιακοί χοροί των Ποντίων. Κάποιοι από αυτούς χορεύονται και από Πόντιους της σημερινής Τουρκίας (όπου ονομάζονται horon, χορόν). Επίσης χορεύονται και από Αρμένιους

    Στους ποντιακούς χορούς, οι άνδρες και οι γυναίκες σχηματίζουν συνήθως κύκλο και πιάνονται από τους καρπούς. Χορεύουν με στητό το σώμα, τα πόδια ελαφρά ανοιχτά και τα χέρια άλλοτε υψωμένα και άλλοτε με λυγισμένους τους αγκώνες. Το σώμα ακολουθεί, με πιστά ρυθμικές και συγχρονισμένες κινήσεις (ιδίως των γλουτών), τα μικρά βήματα των ποδιών.Οι ποντιακοί χοροί εκτελούνται με συνοδεία μουσικής από κεμεντζέ που παίζει ο κεμεντζετζής (λυράρης), ο οποίος συχνά στέκεται στο κέντρο του κύκλου. Κατά τις υπαίθριες γιορτές, η μουσική προέρχεται από τουλούμ (ασκί, γκάιντα) και ταούλ (νταούλι, ζουρνά) ή κεμεντζέ και ντέφι.

    Αρχικά, καθένας από αυτούς τους χορούς είχε συγκεκριμένη γεωγραφική κατανομή στην περιοχή του Πόντου. Ο μεγάλος αριθμός και η ποικιλία των χορών οφείλονταν στη γεωμορφολογία του ποντιακού χώρου. Αυτή η γεωμορφολογία, με την ύπαρξη της μεγάλης οροσειράς των Ποντικών Άλπεων (αρχ. Παρυάρδης, τουρκ. Doğu Karadeniz Dağları], η οποία χωρίζει τον Πόντο σε ορεινό και παράλιο, και την πληθώρα ποταμών και πηγών, έκανε δύσκολη και περιορισμένη την επικοινωνία μεταξύ των περιοχών.

    Έτσι, στους χορούς του Πόντου υπάρχουν δύο βασικές γεωγραφικές διακρίσεις. Η μία διαχωρίζει το δυτικό Πόντο (πχ Σινώπη, Νεοκαισάρεια, Σαμψούντα) από τον ανατολικό (πχ Τραπεζούντα, Αργυρούπολη, Κερασούντα, Ορντού, Ματσούκα, Χερίαινα, Καρς κα). Η άλλη διάκριση είναι μεταξύ ορεινού Πόντου (πχ ορεινές περιοχές Αργυρούπολης και Ματσούκας) από τον πεδινό (πχ πεδινές περιοχές Τραπεζούντας και Σουρμένων). Τέλος, καθοριστικό ρόλο στη συγκρότηση της ποντιακής μουσικοχορευτικής ταυτότητας, έπαιξε η επίδραση αρχαιοελληνικών, βυζαντινών, λαζικών, νοτιορωσικών και τουρκικών στοιχείων.

    Μετά τη μικρασιατική καταστροφή και την ανταλλαγή πληθυσμών του 1923, η αίσθηση της προσφυγικής αλληλεγγύης μεταξύ των Ποντίων της Ελλάδας οδήγησε στη συγκρότηση μιας συλλογικής και κοινής πολιτισμικής ταυτότητας, με κοινά χαρακτηριστικά, και ενός κοινού χορευτικού ρεπερτορίου.

    ΠΟΝΤΟΣ - Δ.Ν.Εφραιμίδη - Εκδόσεις ΠΕΛΑΣΓΟΣ

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Très belle chorégraphie. J'aime aussi beaucoup les costumes.

    Roger

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Γεια σου φίλε μου

    Γνωρίζεις Roger,για τα εγκλήματα κατά της Ανθρωπότητας (Crimes contre l'humanité);
    Ξέρεις τι σήμαίνει Γενοκτονία (Génocide);
    Έχεις ακούσει ή διαβάσει για την Γενοκτονία των Ελλήνων-Αρμενίων-Ασσυρίων από τους Τούρκους (Génocide des populations chrétiennes des Assyriens,des Grecs pontiques,les Arménien par le Turcs);

    Κάθε 19 Μαίου είναι η ΗΜΕΡΑ ΕΘΝΙΚΗΣ ΜΝΗΜΗΣ της Γενοκτονίας των Ελλήνων από τους Τούρκους που ζούσαν στον Εύξεινο Πόντο .
    Θυμόμαστε τί έγινε τότε και αγωνιζόμαστε για την αναγνώριση των γενοκτονιών και την αποτροπή νέων.

    Ο Πυρρίχιος(αρχαίος ελληνικός χορός) είναι από τους πιο δυναμικούς χορούς.
    Τα παλλικάρια που χορεύουν στα videos δεν είναι επαγγελματίες χορευτές.
    Τα ρούχα είναι παραδοσιακές στολές.
    Χορεύουν περήφανα, γιατί μαζί τους χορεύουν και οι ψυχές αυτών που γενοκτονήθηκαν.Δεν είναι μόνοι τους.

    Σ'ευχαριστούμε...

    Psyché ,Roger,Psyché

    ΑπάντησηΔιαγραφή