Τρίτη 16 Σεπτεμβρίου 2014

Ψυχανάλυση και Ορθόδοξη Θεολογία



ο




 [...]
-Η επιθυμία του ανθρώπου είναι η επιθυμία του Άλλου
-Η επιθυμία είναι ίδια με την επιθυμία του Άλλου῍
-Ο άνθρωπος επιθυμεί αυτό που ο Άλλος επιθυμεί
-Ο άνθρωπος μαθαίνει να επιθυμεί ως ένας Άλλος

-Η επιθυμία του ανθρώπου είναι να τον επιθυμήσει ο Άλλος.
-Ο άνθρωπος επιθυμεί την επιθυμία του Άλλου γι αυτόν.»[...]

 Lacan


[...]
Σε κάθε περίπτωση ο Άλλος δεν είναι πραγματικός.
 
Στον Lacan η επιθυμία είναι η επιθυμία του Άλλου
Στον Kohut ο Άλλος χρειάζεται για να ναι εαυτοαντικείμενο

Στον Yalom οι άλλοι πρέπει να είναι εκεί για του δώσουν τον εαυτό του.
Στον Rogers οι άλλοι είναι κάτι πάνω στο οποίο θα αποδείξω την βιολογικότητά μου.
Πού είναι ο Άλλος; Υπάρχει πουθενά σ' όλα αυτά;
Η απάντηση είναι : όχι.
 
Εδώ αρχίζει η θεολογία.[...]




Ο  π. Νικόλαος Λουδοβίκος τόνισε ότι η ψυχανάλυση έχει τις ρίζες της στον τρόπο με τον οποίο ο δυτικός πολιτισμός είδε τον κόσμο και τον άνθρωπο. Μίλησε για το αυτο-αναφορικό υποκείμενο, των Δυτικών Πατέρων Ιερού Αυγουστίνου και Θωμά Ακινάτη βλέποντας το Θεό ως κλεισμένο στον εαυτό Του και τον κόσμο απέναντι στο Θεό. «Ο Θεός αγαπά τον κόσμο γιατί βλέπει σ’ αυτόν την δική Του τελειότητα» είναι ο τρόπος ερμηνείας της σχέσης Θεού και κόσμου κατά την Δύση.
 
Κατά τους Έλληνες Πατέρες και ιδίως κατά τον άγιο Μάξιμο τον Ομολογητή κλειδί για την ερμηνεία του κόσμου είναι το «ομοούσιον». Όπως ο Θεός είναι μία ουσία και τρία πρόσωπα τα οποία υπάρχουν ως Αγάπη, έτσι και τον κόσμο ο Θεός τον δημιούργησε και τον συντηρεί όχι ως απότοκο της δικής Του τελειότητας αλλά από αγάπη, δοτικότητα και συνεχές μοίρασμα.

Η ψυχανάλυση   ισορροπεί ανάμεσα στον εγωκεντρικό άνθρωπο, ο οποίος δεν μπορεί να αντιμετωπίσει τα απωθημένα και τις αδυναμίες του «εγώ» του ενώ με την υπαρξιακή ψυχοθεραπεία γίνεται απόπειρα να επανενταχθεί ο άνθρωπος στην κοινότητα, έστω και χωρίς να μοιράζεται με τον άλλο στοιχεία του εαυτού του ή τον ίδιο τον εαυτό του.

Σύνθημα του πολιτισμού το «να περνάμε καλά», γεγονός που υποδηλώνει ένα βαθύτερο πλέον ναρκισσισμό, καθότι ακόμη και η σχέση με τον πλησίον και την κοινότητα αφορμάται από την προσωπική ωφέλεια και καταξίωση.

Η Εκκλησία λειτουργεί ψυχοθεραπευτικά για τον άνθρωπο, χωρίς να το δηλώνει ή να είναι αυτοσκοπός της, καθώς ο άνθρωπος κοινωνεί Θεό και συνάνθρωπο και μέσα από τις όποιες δραστηριότητες της κοινότητας ενθαρρύνεται να ανοιχτεί, να μοιραστεί, να προσφέρει τα χαρίσματά του. 

Μάθημα του Ελεύθερου Πανεπιστημίου που διοργαάνωσε  η Ιερά Μητρόπολις Κερκύρας με θέμα με θέμα " Ψυχανάλυση και Ορθόδοξη Θεολογία", τον Μάϊο του 2014.

Πηγή: Αντίφωνο


______________


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου