ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
του Gilles Deleuze
του Gilles Deleuze
Ι. Ιστορία
Ο Φουκώ τοποθέτησε τις πειθαρχικές κοινωνίες ανάμεσα στον 18ο και 19ο
αιώνα· στο απώγειο τους έφτασαν στις αρχές του 20ου αιώνα. Προχώρησαν
στην οργάνωση των μεγάλων χώρων εγκλεισμού. Το άτομο δεν σταματά να
περνά από τον ένα κλειστό χώρο στον άλλο, που ο καθένας έχει τους δικούς
του νόμους: κατ’ αρχάς η οικογένεια, μετά το σχολείο («δεν είσαι πια
στην οικογένεια»), μετά ο στρατώνας («δεν είσαι πια στο σχολείο»), μετά
στο εργοστάσιο, κάθε τόσο το νοσοκομείο, τελικά η φυλακή, ο κατ’ εξοχήν
χώρος εγκλεισμού. Είναι η φυλακή που χρησιμεύει ως αναλογικό υπόδειγμα: ο
πρωταγωνιστης της ταινίας του Ροσελίνι Ευρώπη 51 μπορεί να αναφωνήσει
όταν βλέπει τους εργάτες, «πίστεψα ότι έβλεπα καταδίκους…». Ο Φουκώ
ανέλυσε πολύ καλά το ιδανικό πρότυπο του χώρου εγκλεισμού, ιδιαιτέρως
ορατού στο εργοστάσιο: συγκέντρωση· κατανομή στον χώρο· οργάνωση του
χρόνου· συγκρότηση μέσα στο χώρο-χρόνο μιας παραγωγικής δύναμης, της
οποίας το συνολικό αποτέλεσμα οφείλει να υπερτερεί του αθροίσματος των
επιμέρους δυνάμεων. Αλλά αυτό που ο Φουκώ επίσης γνώριζε, ήταν η
βραχύτητα αυτού του υποδείγματος: ακολούθησαν οι κοινωνίες της
κυριαρχίας, στις οποίες αντικείμενο και λειτουργίες ήταν κάτι
διαφορετικό (να φορολογήσουν μάλλον παρά να οργανώσουν την παραγωγή, να
αποφασίζουν μάλλον για τον θάνατο παρά για τη διαχείρηση της ζωής)· η
μετάβαση δρομολογείται προοδευτικά και φαίνεται πως ο Ναπολέων έκανε
πράξη τη μεγάλη μεταστροφή από τη μια κοινωνία στην άλλη. Αλλά οι
πειθαρχήσεις γνώρισαν με τη σειρά τους την κρίση προς όφελος των νέων
δυνάμεω που έμπαιναν αργά στη θέση τους, επιταχυνόμενες μετά τον Β’
Παγκόσμιο Πόλεμο: οι πειθαρχικές κοινωνίες είναι ήδη κάτι που δεν
υπάρχει, κάτι που σταμάτησε να υπάρχει. Βρισκόμαστε σε μια γενικευμένη
κρίση όλων των χώρων εγκλεισμού, φυλακή, νοσκομείο, εργοστάσιο, σχολείο
και οικογένεια. Η οικογένεια είναι ένα «στεγανό»σε κρίση, όπως όλα τα
άλλα στεγανά, σχολικά, επαγγελματικά κλπ. Οι αρμόδιοι υπουργοί δεν
σταματούν να αναγγέλουν τις θεωρούμενες σαν αναγκαίες μεταρρυθμίσεις.
Ν΄αλλάξει το σχολείο, το εργοστάσιο, το νοσοκομείο, ο στρατός, η φυλακή:
αλλά ο καθένας γνωρίζει ότι αυτοί οι θεσμοί τελειώνου, το μάλλον ή
ήττον, μακροπρόθεσμα. Πρόκειται μονάχα για τη διαχείρηση των αγωνιών
τους και για τη διατήρηση απασχολημένου του πλήθους, μέχρι την
εγκατάσταση των νέων δυνάμεων που ήδη κρούουν τη θύρα. Είναι οι
κοινωνίες του ελέγχου που έρχονται να αντικαταστήσουν τις πειθαρχικές
κοινωνίες. Ο «έλεγχος» είναι το όνομα που ο Μπάροουζ πρότεινε για να
περιγράψει αυτό το νέο τέρας, που και ο Φουκώ αναγνωρίζει ως το προσεχές
μέλλον μας. Επίσης ο Paul Virilio δεν σταματά να αναλύει τις
υπερταχείες μορφές ελέγχου στον ανοιχτό χώρο, που αναπληρώνουν τις
παλιές πειθαρχικές λειτουργίες σ’ ένα κλειστό σύστημα. Δεν είναι ανάγκη
να θυμηθούμε τα ασυνήθιστα φαρμακευτικά προϊόντα, τους πυρηνικούς
σχηματισμούς, τα γενετικά πειράματα, όσο και αν ήταν προορισμένα να
παρέμβουν στη νέα διαδικασία. Δεν είναι ανάγκη να διερωτηθούμε ποιο ήταν
το πιο σκληρό καθεστώς ή το πιο ανεκτικό, γιατί στο καθένα απ’ αυτά
συγκρούονται ελευθερίες και υποδουλώσεις. Παραδείγματος χάριν, μέσα στην
κρίση του νοσοκομείου ως χώρου εκγλεισμού, οι κλινικές της γειτονιάς,
το «day- hospital, η κατ’ οίκο νοσηλεια, μπορεί να σηματοδοτούν μια νέα
ελευθερία, αλλά μπορεί επίσης να αποτελέσουον μέρος των μηχανισμών
ελέγχου που θα αναταγωνιστούν τις πιο σκληρές μορφές εγκλεισμού. Δεν
είναι η ώρα ούτε να κλάψουμε, ούτε να ελπίσουμε, χρειάζεται μάλλον να
αναζητήσουμε νέα όπλα.
II. Λογική
Οι διαφορετικοί «εγκλεισμοί» ή χώροι εγκλεισμού μέσω των οποίων περνά το
άτομο, είναι ανεξάρτητες μεταβλητές: κάθε φορά εικάζεται ότι
ξαναρχίζουμε από το μηδέν, και παρότι υπάρχει μια κοινή γλώσσα σ’όλους
αυτούς τους χώρους, αυτή είναι αναλογική. Τόσο που οι διαφορετικοί
«ελεγχόμενοι»είναι εξαρτημένες ματαβλητές που σχηματίζουν ένα σύστημα
ευμετάβλητης γεωμετρίας, του οποίου η γλώσσα είναι ψηφιακή ( κάτι που
δεν σημαίνει ότι είναι απαραιτήτως δυαδική). Οι εγκλεισμοί είναι
καλούπια, ευδιάκριτα προπλάσματα, ενώ οι έλεγχοι είναι ένας
μετατονισμός, σαν ένα αυτοπαραμορφούμενο πρόπλασμα που αλλάζει συνεχώς
από τη μια στιγμή στην άλλη. Αυτό το βλέπεις καλά στο ζήτημα των μισθών:
το εργοστάσιο ήταν ένα σώμα που έφερνε τις εσωτερικές του δυνάμεις
σ’ένα σημείο ισορροπίας, το υψηλότερο δυνατό για την παραγωγή, το
χαμηλότερο δυνατό για τους μισθούς· αλλά στην κοινωνία του ελέγχου, η
επιχείρηση υποκατέστησε το εργοστάσιο, και η επιχείρηση δουλεύει
βαθύτερα για να επιβάλλει τον μετατονισμό κάθε μισθού, σε συνθήκες
αδιάκοπης αστάθειας που συμβαίνουν μέσω προκλήσεων, διαγωνισμών και
συναντήσεων υπερβολικά αστείων. Αν τα τηλεοπτικά παιχνίδια έχου τόση
επιτυχία, είναι γιατί εκφράζουν πλήρως την κατάσταση στις επιχειρήσεις.
Το εργοστάσιο συγκροτούσε τα άτομα σε σώμα, προς διπλό όφελος των
αφεντικών που επιτηρούσαν κάθε στοιχείο εντός της μάζας και των
συνδικάτων που κινητοποιούσαν μια μάζα αντίστασης· αλλά η επιχείρηση δε
σταματά να εισαγάγει μια ανελέητη αντιπαλότητα σαν θεραπευτική άμιλλα,
κατ’εξοχήν αιτία που αντιπαραθέτει τα άτομα μεταξύ τους και διαπερνά το
καθένα χωριστά, κατακερματίζοντάς τα. Η μετατονική αρχή «μισθός ανάλογα
με την αξία» δεν παραλείπει να δελεάζει και αυτή την ίδια την εθνική
εκπαίδευση: πράγματι όπως η επιχείρηση αντικαθιστά το εργοστάσιο, η
διαρκής εκπαίδευση τείνει να αντικαταστήσει το σχολείο και ο συνεχής
έλεγχος παίρνει τη θέση των εξετάσεων. Αυτό είναι το πιο σίγουρο σύστημα
για να συνδεθεί το σχολείο με την επιχείρηση.
Στις πειθαρχικές κοινωνίες κάτι τέτοιο
δεν σταμάτησε ποτέ να ξαναρχίζει (από το σχολείο στον στρατώνα, από τον
στρατώνα στο εργοστάσιο), ενώ στις κοινωνίες του ελέγχου δεν σταμάτησε
ποτέ, με τίποτα, όσον αφορά την επιχείρηση, την εκπαίδευση, τη
στρατιωτική θητεία. Αυτές είναι ευμετάβλητες και συνυπάρχουσες
καταστάσεις του ίδιου μετατονισμού, σαν ένα οικουμενικό σύστημα
παραμόρφωσης. Ο Κάφκα που βρέθηκε στο μεταίχμιο των δύο τύπων της
κοινωνίας, περιέγραψε στη Δίκη τις πιο φοβερές δικαστικές μορφές. Η
φαινομενική απαλλαγή τω πειθαρχικών κοινωνιών (ανάμεσα σε δύο
εγκλεισμούς) και η απεριόριστη αναστολή των κοινωνιών του ελέγχου (σε
μια συνεχή ποικιλία), είναι δύο πολύ διαφορετικοί τρόποι δικαστικής
ζωής, και αν ο δικός μας νόμος είναι διστακτικός, ευρισκόμενος ο ίδιος
σε κρίση, αυτό οφείλεται στο ότι εγκαταλείπουμε μια κατάσταση για να
μπούμε σε μια άλλη. Οι πειθαρχικές κοινωνίες έχουν δύο πόλους: την
υπογραφή που υποδηλώνει το άτομο και τον αριθμό μητρώου που υπδηλώνει τη
θέση τους σε μια μάζα. Οι πειθαρχικές κοινωνίες δεν γνώρισαν ποτέ μια
ασυμβατότητα ανάμεσα σ’ αυτούς τους δύο, η εξουσία βρίσκεται ταυτοχρόνως
να είναι μαζοποιητική και εξατομικευτική, δηλαδή συνθέτει ως σώμα
εκείνους στους οποίους ασκείται και διαμορφώνει την ατομικότητα
οποιουδήποτε μέλους αυτού του σώματος ( ο Φουκώ είδε τις απαρχές αυτής
της διπλής μέριμνας στην ποιμενική εξουσία του παπά – το ποίμνιο και το
καθένα από τα ζώα- αλλά η κοσμική εξουσία προσπάθησε με τη σειρά της με
άλλα μέσα να γίνει «ποιμενική», Λαϊκή). Στις κοινωνίες του ελέγχου,
αντιθέτως, το ουσιώδες δεν είναι πια ούτε μια υπογραφή ούτε ένας
αριθμός, αλλά ένα ψηφίο: το ψηφίο είναι ένας mot de passe [ λέξη-κλειδί
με την έννοια του pass-word, του κωδικού πρόσβασης σ.τ.Μ.] ενώ οι
πειθαρχικές κοινωνίες είναι ρυθμισμένες βάσει ενός mot d’ ordre [λέξη-
κλειδί με την έννοια του slogan, του συνθήματος σ.τ.Μ.] τόσο από την
άποψη της ενσωμάτωσης, όσο και της αντίστασης. Η ψηφιακή γλώσσα του
ελέγχου είναι φτιαγμένη από ψηφία που σηματοδοτούν ή την πρόσβαση στην
πληροφόρηση, ή την απόρριψη. Δεν βρισκόμαστε πλέον μπροστά στο ζεύγος
μάζα/άτομο. Τα άτομα δημιουργούνται από τις «διαιρέσεις» και οι μάζες
από τα στατιστικά δείγματα, τα δεδομένα, τις αγορές ή τις «τράπεζες
πληροφοριών». Είναι ίσως το χρήμα που εκφράζει καλύτερα τη διάκριση
μεταξύ των δύο κοινωνιών, αφού η πειθαρχία πάντοτε σχετιζόταν με το
τυπωμένο νόμισμα που επανεπιβεβαίωνε τον χρυσό ως αξία αναφοράς, ενώ ο
έλεγχος παραπέμπει σε κυμαινόμενες ισοτιμίες, ρυθμιζόμενες συμφωνα με
την τιμή που επιβάλλεται από μια ομάδα δεδομένων νομισμάτων. Ο
νομισματικός γέρο-τυφλοπόντικας είναι το ζώο των χώρων εκγλεισμού, ενώ
το ερπετό εκείνο των κοινωνιών του ελέγχου στο ερπετό, στο καθεστώς στο
οποίο ζούμε, αλλά επίσης στον τρόπο ζωής μας και στις σχέσεις μας με
τους άλλους. Ο άνθρωπος των πειθαρχήσεων ήταν ένας ασυνεχής παραγωγός
ενέργειας, ενώ ο άνθρωπος του ελέγχου είναι μάλλον κυματοειδής,
αγγελειοφόρος σε τροχιά συνεχούς φάσματος. Γι’αυτό το surf έχει ήδη
αντικαταστήσει τα παλιά αθλήματα.
Είναι εύκολο να αντιστοιχίσουμε σε κάθε
κοινωνία τύπους μηχανών, όχι γιατί οι μηχανές είναι προσδιοριστικός
παράγων, αλλά γιατί εκφράζουν εκείνες τις κοινωνικές που είναι ικανές
τις γεννήσουν και να τις χρησιμοποιήσουν. Οι παλιές κοινωνίες της
κυριαρχίας χειρίζονταν απλές μηχανές, μοχλούς, τροχαλίες, ρολόγια· ενώ
οι πιο πρόσφατες πειθαρχικές κοινωνίες είχαν για εξοπλισμό τις μηχανές
ενέργειας, με τον παθητικό κίνδυνο της εντροπίας και τον ενεργητικό
κίνδυνο του σαμποτάζ· στις κοινωνίες του ελέγχου λειτουργούν μηχανές
τρίτου τύπου, μηχανές πληροφορικής και υπολογιστές, στις οποίες ο
παθητικός κίνδυνος είναι το θόλωμα του μυαλού και ο ενεργητικός εκείνος
της πειρατείας και της εισαγωγής των ιών. Δεν πρόκειται να υπάρξει μια
τεχνολογική εξέλιξη χωρίς να συμβεί μια βαθιά μετάλλαξη του
καπιταλισμού. Είναι ένας μετασχηματισμός ήδη αρκετά γνωστός, που μπορεί
να συγκεφαλαιωθεί ως εξής: ο καπιταλισμός του ΧΙΧ αιώνα είναι αυτός της
συγκέντρωσης, τόσο της παραγωγής, αλλά επίσης, προοδευτικά, και άλλων
χώρων που τους αντιλαμβάνεται με ανάλογο τρόπο (το οικογενειακό σπίτι
του εργάτη, το σχολείο). Όσο για την αγορά, αυτή κατακτήθηκε τόσο με την
εξειδίκευση, όσο και με τη δημιουργία αποικιών και τη μείωση του
κόστους παραγωγής. Αλλά στις σημερινές συνθήκες, ο καπιταλισμός δεν
ασχολείται πια με την παραγωγή, που συχνά εξορίζεται στις περιφέρειες
του τρίτου κόσμου, ακόμα και στις σύνθετες μορφές του υφαντουργικού,
μεταλλουργικού και πετροχημικού τομέα. Είναι ένας καπιταλισμός της
ανώτερης τάξης της παραγωγής. Δεν αγοράζει πια τις πρώτες ύλες για να
τις μεταπουλήσει ως τελικά προϊόντα: αγοράζει αντιθέτως τελικά προϊόντα ή
συγκεντρώνει ξεχωριστά κομμάτια. Αυτό που θέλει να πουλήσει είναι οι
υπηρεσίες, αυτό που θέλει να αποκτήσει είναι μετοχές. Δεν είναι πια ένας
καπιταλισμός για την παραγωγή, αλλά για το προϊόν, δηλαδή για την
πώληση και την αγορά. Αυτός είναι επίσης κατ’ ουσίαν διάχυτος, με το
εργοστάσιο να παραχωρεί τη θέση του στην επιχείρηση. Η οικογένεια, το
σχολείο, ο στρατός, το εργοστάσιο δεν είναι πια τα διακριτά αναλογικά
περιβάλλοντα που συγκλίνουν προς έναν ιδιοκτήτη, το κράτος ή την
ιδιωτική εξουσία, αλλά ψηφιακές φιγούρες, παραμόρφωσιμες και
μετασχηματιζόμενες, αυτής της ίδιας της επιχείρησης που δεν διαθέτει
τίποτα άλλο από μετόχους. Ακόμη και η τέχνη άφησε τους χώρους εγκλεισμού
για να μπει στα ανοιχτά κυκλώματα των τραπεζών.
Η κατάκτηση της αγοράς πραγματοποιείται
με την απόκτηση του ελέγχου και όχι πλέον με τη διαμόρφωση της
πειθαρχίας, μάλλον με τη σταθεροποίηση των ανταλλακτικών αξιών παρά με
τη μείωση του κόστους , περισσότερο με τον μετασχηματισμό του προϊόντος
παρά με την εξειδίκευση της παραγωγής. Η διαφθορά αποκτά εδώ μια νέα
δυναμική. Οι υπηρεσίες προς πώληση έγιναν το κέντρο και η «ψυχή» της
επιχείρησης. Μαθαίνουμε ότι οι υπηρεσίες έχουν ψυχή, κάτι που είναι η
πιο τρομακτική είδηση του κόσμου. Το μάρκετινγκ είναι τώρα το εργαλείο
του κοινωνικού ελέγχου και διαμορφώνεται την αναίσχυντη ράτσα των κυρίων
μας. Ο έλεγχος είναι βραχυπρόθεσμος και σε ταχεία περιστροφή, αλλά
επίσης συνεχής και απεριόριστος, όπως η πειθαρχία ήταν μακράς διαρκείας,
αέναη και ασυνεχής. Ο άνθρωπος δεν είναι πια ο έγκλειστος άνθρωπος,
αλλά ο άνθρωπος -χρεώστης. Είναι αλήθεια ότο ο καπιταλισμός διατήρησε ως
σταθερά του την ακραία δυστυχία των ¾ της ανθρωπότητας, πολύ φτωχή για
να ξεχρεώσει, πολυάριθμη για να εγκλειστεί: ο έλεγχος τώρα δεν θα πρέπει
να αντιμετωπίσει μονάχα την εξαφάνιση των συνόρων, αλλά και την έκρηξη
των φτωχογειτονιών και των γκέττο.
ΙΙΙ. Πρόγραμμα
Δεν χρειαζόμαστε την επιστημονική φαντασία για να κατανοήσουμε έναν
μηχανισμό ελέγχου, που θα έδινε σε κάθε στιγμή τη θέση ενός στοιχείου σε
ανοιχτό περιβάλλον, ζώο σε προστατευόμενη περιοχή, άνθρωπος σε
επιχείρηση φορώντας ένα ηλεκτρονικό κολλάρο. Ο Φέλιξ Γκουατταρί
φαντάστηκε μια πόλη στην οποία ο καθένας μπορεί ν’ αφήσει το διαμέρισμά
του, το δρόμο του, τη γειτονιά του, χάρις στην ηλεκτρονική του κάρτα που
θα σήκωνε τον ένα ή τον άλλο φράκτη, ενώ με τον ίδιο τρόπο η κάρτα θα
μπορούσε να απορριφθεί σε μια δεδομένη μέρα ή μεταξύ συγκεκριμένων ωρών·
αυτό που μετρά δεν είναι ο φράκτης, αλλά ο υπολογιστής που αποκαλύπτει
τη θέση του καθενός, θεμιτή ή αθέμιτη, και επιδρά σ’ έναν οικουμενικό
μετατονισμό.
Η κοινωνικοτεχνική μελέτη των μηχανισμών
του ελέγχου, ειδωμένων από τη στιγμή της γέννησής τους, θα όφειλε να
κατηγοριοποιήσει και να περιγράψει αυτό που βρίσκεται ήδη έτοιμο να μπει
στη θέση των χώρων του πειθαρχικού εγκλεισμού, του οποίου τα πάντα
αναγγέλουν την κρίση. Μπορεί να ειπωθεί ότι τα παλιά μέσα, σημαντικά για
τις παλιές κοινωνίες της κυριαρχίας, ξαναεμφανίζονται στη σκηνή,
αλλ΄αμε τις αναγκαίες προσαρμογές. Αυτό που μετρά είναι ότι εμείς
βρισκόμαστε στην αρχή κάποιου πράγματος. Στο καθεστώς των φυλακών: η
έρευνα των «υποκατάστατων» ποινών, τουλάχιστον για τη μικρή
παραβατικότητα, η χρήση των ηλεκτρονικών κολλάρων που υποχρεώνουν τον
καταδικασθέντα να μείνει στο σπίτι του συγκεκριμένες ώρες. Στο καθεστώς
της εκπαίδευσης : οι μορφές του συνεχούς ελέγχου και η πράξη της
διαρκούς εκπαίδευσης στο σχολείο, η αντίστοιχη εγκατάλειψη κάθε έρευνας
στα πανεπιστήμια, η εισαγωγή της «επιχείρησης» σε όλα τα επίπεδα της
μαθητείας. Στο νοσοκομειακό καθεστώς: η νέα ιατρική του «χωρίς γιατρό
ούτε άρρωστος» που νοσηλεύει εν δυνάμει αρρώστους και υποκείμενους σε
κίνδυνο, δεν μαρτυρά απολύτως μια πρόοδο προς την ακριβή διάγνωση, όπως
λέγεται, αλλά λέγεται, αλλά αντικαθιστά ένα σώμα ατομικό ή αριθμητικό,
με το ψηφίο μιας προς έλεγχο «διαιρεμένης» ύλης. Στο καθεστώς της
επιχείρησης: η νέα μεταχείριση του χρήματος, των προϊόντων και των
ανθρώπων, δεν περνά πια από την παλιά μορφή-εργοστάσιο. Αυτά είναι
ελάχιστα παραδείγματα, αλλά επιτρέπουν να καταλάβουμε καλύτερα τι
εννοείται με την κρίση των θεσμών, δηλαδή με την προοδευτική και διάχυτη
εγκατάσταση ενός νέου καθεστώτος κυριαρχίας. Μια από τις πιο σημαντικές
ερωτήσεις αφορά την ανικανότητα των συνδικάτων: συνδεδεμένα σ’ ολόκληρη
την ιστορία τους με τον αγώνα εναντίον των πειθαρχήσεων ή των χώρων
εγκλεισμού, θα είναι σε θέση να προσαρμοστούν ή θ’ αφήσουν τη θέση τους
στις νέες μορφές αντίστασης εναντίον των κοινωνιών του ελέγχου; Μπορούμε
να αντιληφθούμε τις πρώτες εκδηλώσεις αυτών των μελλοντικών μορφών,
ικανών να απειλήσουν τις χάρες του μάρκετινγκ; Πολλοί νέοι απαιτούν,
παραδόξως, να τους παρέχονται «κίνητρα», αξιώνουν περιόδους μαθητείας
και διαρκή εκπαίδευση· σ’ αυτούς έγκειται να ανακαλύψουν αυτό
πουπροκειται να υπηρετήσουν, όπως οι πρόγονοί τους ανακάλυψαν, όχι χωρίς
δυσκολία, τις πειθαρχίες. Οι σπείρες ενός ερπετού είναι ακόμα πιο
πολύπλοκες από τις τρύπες ενός τυφλοπόντικα.
Το κείμενο του Gilles Deleuze
πρωτοδημοσιεύθηκε στο γαλλικό περιοδικό “ L’ autre journal” , τον Μάη
του 1990. Περιλαμβάνεται στο βιβλίο του Pourparlers (1972-1990),
εκδόσεις Minuit, Παρίσι 1990.
_
Πηγή
Gilles Deleuze
Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
Gilles Deleuze
Η ΚΟΙΝΩΝΙΑ ΤΟΥ ΕΛΕΓΧΟΥ
ΕΛΕΥΘΕΡΙΑΚΗ ΚΟΥΛΤΟΥΡΑ
Η παρούσα έκδοση ετοιμάστηκε από τον Παναγιώτη Καλαμαρά στο εργαστήρι της Ελευθεριακής Κουλτούρας τον Φλεβάρη του 2001. Κυκλοφόρησε στην πόλη της Αθήνας σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων με τη χρήση να είναι ελεύθερη για τους σκοπούς του κοινωνικού ανταγωνιστικού κινήματος και τη θερμή παράκληση να αναφέρονται οι πηγές.
Η παρούσα έκδοση ετοιμάστηκε από τον Παναγιώτη Καλαμαρά στο εργαστήρι της Ελευθεριακής Κουλτούρας τον Φλεβάρη του 2001. Κυκλοφόρησε στην πόλη της Αθήνας σε περιορισμένο αριθμό αντιτύπων με τη χρήση να είναι ελεύθερη για τους σκοπούς του κοινωνικού ανταγωνιστικού κινήματος και τη θερμή παράκληση να αναφέρονται οι πηγές.
_
Μεγάλο κείμενο αλλά πολύ σωστή και ενδιαφέρουσα τοποθέτηση!
ΑπάντησηΔιαγραφήΚαρίνα έχω πρόβλημα στο να γραφω σχόλια με το google αλλα και με οποιονδήποτε browser που είναι βασισμένος στο chrome της google
Τώρα γράφω με τον Firefox.
Αν ξέρεις για πιο λόγο στειλε ένα μην.
Ελπίζω να είσαι καλά
Δεν γνωρίζω Μορφέα.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠερίεργο πάντως. Αν δεν κάνω λάθος, παλαιότερα δεν το είχες.