Πέμπτη, 20 Φεβρουαρίου 2014

Ιχθυοκένταυροι




http://4.bp.blogspot.com/--oCSKtmp2pA/UwUMn0gq0jI/AAAAAAAAHf0/aOJOSlcUMP4/s1600/Giorgio+Vasari-%CE%9F%CE%B9+%CE%99%CF%87%CE%B8%CF%85%CE%BF%CE%BA%CE%AD%CE%BD%CF%84%CE%B1%CF%85%CF%81%CE%BF%CE%B9+%CE%B5%CF%80%CE%B7%CF%81%CE%AD%CE%B1%CF%83%CE%B1%CE%BD+%CF%84%CE%B7%CE%BD+%CF%84%CE%AD%CF%87%CE%BD%CE%B7+%CE%BA%CE%B1%CE%B9+%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD+%CE%91%CE%BD%CE%B1%CE%B3%CE%AD%CE%BD%CE%BD%CE%B7%CF%83%CE%B7.+%CE%9B%CE%B5%CF%80%CF%84%CE%BF%CE%BC%CE%AD%CF%81%CE%B5%CE%B9%CE%B1+%CE%B1%CF%80%CF%8C+%CF%84%CE%BF%CE%B9%CF%87%CE%BF%CE%B3%CF%81%CE%B1%CF%86%CE%AF%CE%B1+%CF%83%CF%84%CE%BF+Palazzo+Vecchio,+%CE%A6%CE%BB%CF%89%CF%81%CE%B5%CE%BD%CF%84%CE%AF%CE%B1.+%CE%88%CF%81%CE%B3%CE%BF+%CF%84%CE%BF%CF%85+Giorgio+Vasari+,1511%E2%80%931574.jpg
Οι Ιχθυοκένταυροι επηρέασαν την τέχνη και στην Αναγέννηση.
Λεπτομέρεια από τοιχογραφία στο Palazzo Vecchio, Φλωρεντία.
Έργο του Giorgio Vasari (1511–1574), του 1555-1557.



Οι Ιχθυοκένταυροι, δίδυμοι γιοι του Κρόνου και της Φιλύρας, ήταν θαλάσσιοι θεοί, οι οποίοι είχαν στο άνω μέρος τους σώμα ανθρώπου και στο κάτω σώμα αλόγου το οποίο αντί για πίσω πόδια κατέληγε σε μια ελικοειδή ουρά ψαριού. Στεφανώνονταν από κεραίες και δαγκάνες αστακού. Οι δύο Ιχθυοκένταυροι ονομάστηκαν Βυθός και Αφρός και ήταν ετεροθαλή αδέλφια του σοφού Κένταυρου Χείρωνα. Πρέπει να θεωρούνταν και οι ίδιοι σοφοί δάσκαλοι.


http://2.bp.blogspot.com/-Xkp9AShAsNo/UwUR6S02tZI/AAAAAAAAHgM/AnGuOkz9iJA/s1600/05farne.jpg
Renaissance painter Raphael Sanzio (1483-1520),
Triumph of Galetea
, 1511
Villa Farnesina, Rome
( The other figures in the scene are Erotes, Tritons, Nereids and Ichthyocentaurs).


Οι Ιχθυοκένταυροι μπορούν να χαρακτηριστούν μια ιδιαίτερη μορφή Τριτώνων, με τη διαφορά ότι οι τελευταίοι ήταν απλώς μισοί άνθρωποι και μισοί ψάρια, δεν είχαν δηλαδή πόδια και σώμα αλόγου. Το πιο πιθανό είναι ότι οι Ιχθυοκένταυροι προέρχονται από τη Συριακή μυθολογία και τον Θεϊκό Ιχθύ, ο οποίος μετέφερε τη θεά Αστάρτη στην ξηρά μετά από την γέννηση της στο νερό. Σύμφωνα με τον Ψέυδο-Υγίνο (Fabulae 197): «Venus [Αστάρτη]. Ένα τεράστιο αβγό έπεσε στον Ευφράτη και τα ψάρια το μετέφεραν στην όχθη. Περιστέρια κάθισαν επάνω του και αφότου εκείνο ζεστάθηκε, βγήκε από μέσα του η Venus [Αφροδίτη], από την οποία αργότερα ονομάστηκε η Σύρια θεά [Αστάρτη]. Δεδομένου ότι η θεά διακρίνονταν από ακεραιότητα και αίσθημα δικαιοσύνης, αγαθά που της έδωσε ο Jove [Δίας], έθεσε τα ψάρια ανάμεσα στα αστέρια [αστερισμός των Ιχθύων]. Οι Σύριοι θεωρούν τα ψάρια και τα περιστέρια θεούς και για αυτόν τον λόγο δεν τα τρώνε». Τα ψάρια που αναφέρονται στον μύθο φαίνεται ότι εξελίχθηκαν αργότερα στους Ιχθυοκένταυρους. 


 Νηρηίδες - Τρίτων


Οι δίδυμοι Ιχθυοκένταυροι εμφανίζονται μαζί σε διάφορα έργα τέχνης, κυρίως της μετακλασσικής περιόδου. Από τις σωζόμενες παραστάσεις τους η αρχαιότερη θεωρείται εκείνη επί του μεγάλου βωμού της Περγάμου. Ένα από τα πλέον χαρακτηριστικά είναι το ψηφιδωτό από το Ζεύγμα που απεικονίζει τη γέννηση της Αφροδίτης. Στο ψηφιδωτό αναγράφονται τα ονόματά τους ενώ οι ίδιοι μεταφέρουν τη θεά την ώρα που αναδύεται από τα κύματα πάνω σε ένα κέλυφος. Ο Αφρός μάλιστα μπορεί να θεωρούνταν και ο θετός πατέρας της θεάς, δεδομένης της ομοιότητας στα ονόματα. Οι δύο θεοί εμφανίζονται επίσης και σε δύο πανομοιότυπα αγάλματα (το ένα ανήκει στο Λούβρο και το άλλο στο Μουσείο του Βατικανού) τα οποία τους απεικονίζουν να μεταφέρουν τον Σειληνό, σύντροφο του θεού Διόνυσου, όταν αυτός εκδιώχθηκε προς την θάλασσα από τον βασιλιά της Θράκης, Λυκούργο. Επίσης, ο Τρίτωνας απεικονίζεται σε αρκετά αρχαία ψηφιδωτά ως Ιχθυοκένταυρος. 

http://3.bp.blogspot.com/-Ylcf4jjXE0k/UwUi4TccLAI/AAAAAAAAHgc/V9UZM1HaxmQ/s1600/Triton+statue+centaure.png
 Triton statue centaure, Render de benbrahemb


Λίγα είναι γνωστά για τους δύο θεούς. Τα περισσότερα μπορούν να εξαχθούν από τις απεικονίσεις τους στην τέχνη και από μια σύντομη αναφορά στο βυζαντινό λεξικό του Σουίδα. Στο τελευταίο, ο Αφρός περιγράφεται ως ο πρώτος βασιλιάς των ποντοπόρων Αφρών (των Καρχηδονίων). Ένα ψηφιδωτό που αποκαλύφθηκε στην Τυνησία (στην περιοχή της αρχαίας Καρχηδόνας) επιβεβαιώνει αυτή την πεποίθηση. Απεικονίζει ένα ζευγάρι αφρικανών θαλάσσιων θεών να κολυμπούν μαζί με το άρμα του Ποσειδώνα: ο ένας είναι ο Ιχθυοκένταυρος Αφρός, και ο άλλος ένας Τρίτωνας με διπλή ουρά, ο θεός της Τριτωνίδας λίμνης στη Λιβύη. Ένα άλλο ψηφιδωτό, από την Πάφο της Κύπρου, απεικονίζει μόνο τον Βυθό που φέρει τη Θέτιδα, ακολουθούμενος από δύο άλλες Νηρηίδες, τη Δωτώ και τη Γαλάτεια. Γενικότερα, μύθοι ή παραδόσεις σχετικές με τους Ιχθυοκένταυρους δεν υπάρχουν ή δεν έχουν διασωθεί. Συνεπώς μπορούν να θεωρηθούν κάλλιστα προϊόντα καλλιτεχνικής μυθοπλασίας.

Πηγές:

    http://www.theoi.com
    Λεξικό Σουίδα on-line: http://www.stoa.org/sol/
    Wikipedia: http://www.wikipedia.org


__



http://3.bp.blogspot.com/-1xoWnLbc0cE/UwUm09wYngI/AAAAAAAAHg0/TBQVJyCoudo/s1600/Ichtyocentaurs-and-Nereids.jpg
  Τερατόμορφοι ιχθυοκένταυροι και Νηρηίδες είναι τα νέα ευρήματα στην Πλωτινόπολη, τα οποία μας προϊδεάζουν για τις επερχόμενες εντυπωσιακές αποκαλύψεις για τη Ρωμαϊκή πόλη στην αρχαία Θράκη του 2ου αιώνα μ.Χ.
*

Πηγή



__________________
____



Σχέδια









Πηγή




 Triton -carrying male and female.



 Sea Venus and merman-triton. Leclerc engr. 18cent. B. LyonJPG

 

Veneziano engr. c1510 115x161mm Triton cymbals with a Nereid BMusjpg



 Πηγή



__


* Σύμφωνα με τον υπεύθυνο για την ανασκαφή αρχαιολόγο Ματθαίο Κουτσουμανή, «έχουμε την αποκάλυψη της συνέχειας της κεντρικής παράστασης προς τα δυτικά.
Αποκαλύφθηκε τμήμα της ζώνης με τις θαλάσσιες τερατόμορφες μορφές όπου παριστάνονται ιχθυοκένταυροι και Νηρηίδες. Και οι δυο κάθονται πάνω σε δελφίνι, εκ των οπoίων η μια κρατάει ένα μαντήλι σαν πέπλο στο κεφάλι. Είναι πλέον σίγουρο ότι η παράσταση με την προσωποποίηση του Έβρου ποταμού μαζί με την Πλωτινόπολη, δεν είναι η μόνη αλλά αποκαλύπτεται και δεύτερο διάχωρο. Προς το παρόν δεν μπορούμε να πούμε ποια ακριβώς παράσταση απεικονίζεται, γιατί καταστρέφεται από τον μεταγενέστερο παλαιοχριστιανικό τοίχο. Το σίγουρο είναι πάντως ότι η ανασκαφική έρευνα την επόμενη χρονιά θα μας επιφυλάξει μεγάλες εκπλήξεις».


 __



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου